czy-twoj-content-jest-interesujacy-dla-odbiorcow

Czy ktoś to w ogóle czyta? Sprawdź, czy Twój content jest interesujący dla odbiorców.


czy-twoj-content-jest-interesujacy-dla-odbiorcow

Jeśli zajmujesz się tworzeniem contentu, pewnie zastanawiasz się jak sprawdzić, czy treść, którą publikujesz ktokolwiek czyta oraz jak bardzo angażuje ona Twoich odbiorców. Skutecznym sposobem, aby to sprawdzić jest podpięcie bloga do Google Analytics.  To narzędzie pokaże Ci kim są Twoi „czytelnicy”, jakie mają potrzeby, oraz to, czy odpowiednio dostosowujesz do nich publikowane treści. W artykule, omawiamy kilka podstawowych wskaźników, które pomogą Ci sprawdzić, czy Twój content jest interesujący dla Twoich odbiorców.

Sprawdź, czy Twój content kogoś obchodzi

Pytanie, które często pada z ust Klientów brzmi: „Jak sprawdzę, czy content, który dla mnie stworzycie będzie interesujący dla moich odbiorców?”. Bogatym źródłem informacji zarówno o Twojej stronie, jak i o prowadzonych na niej działaniach content marketingowych jest Google Analytics. To właśnie, dzięki temu narzędziu możliwe jest mierzenie jak skuteczny jest Twój content.

Dlaczego Google Analytics jest ważny dla content marketingu?

Google Analytics zbiera wiele ważnych danych, które potrafią sporo powiedzieć o Twoim biznesie i Klientach. Właśnie dlatego, jeśli Twoja strona internetowa nie jest podpięta do Google Analytics, to jak najszybciej musisz to zmienić. Google Analytics pomoże Ci rozpoznać m.in. które obszary Twojej witryny należy poprawić.

Dzięki raportom Google Analytics możesz odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  • Czy moje obecne działania marketingowe są skuteczne?
  • Jakie treści generują więcej ruchu, niż inne, a których nadal mało jest na blogu?
  • Na których podstronach z artykułami gubię najwięcej ruchu?
  • Czy jestem coraz lepszy lub gorszy w marketingu treści?
  • Jakie rodzaje treści są najbardziej skuteczne w budowaniu ruchu? Co z konwersją klientów?

Jak sprawdzić w Google Analytics statystyki dotyczące artykułów?

Za pomocą kilku kliknięć w Google Analytics jesteś w stanie poznać dokładne statystyki dotyczące contentu publikowanego na Twojej stronie. Poniżej przedstawiamy kilka z nich.

Jak skonfigurować Google Analytics, aby analizować content?

W większości przypadków, content, który tworzy dana firma jest publikowany na blogu.  Jeśli chcesz monitorować w jakim stopniu użytkownicy angażują się w znajdujące się na nim treści, zacznij od stworzenia w Google Analytics specjalnego widoku, który da Ci szybki wgląd do wykresów dotyczących bloga.

1 . W zakładce Administracja, kliknij „New Reporting View/Utwórz nowy widok”.

Google Analytics: New Reporting View / Utwórz nowy widok

2.  Wpisz nazwę widoku i określ strefę czasową, w której działa Twój biznes.

3. Teraz – w sekcji „Filters/Filtry” – utwórz filtr, aby zbierać dane o ruchu z bloga.

  • Nazwij filtr „Blog” i ustaw „Include only/Uwzględnij tylko”,
  • Wybierz źródło lub miejsce docelowe – „traffic to the subdirectories/ruch do podkatalogów”,
  • Wybierz „Includes/zawiera” i tutaj wpisz adres, pod którym znajduje się blog,
  • Kliknij „Save/Zapisz”, by zachować ustawienia.
Google Analytics: Add New Filter / Dodaj nowy filtr

Sprawdź źródła ruchu

Pierwszą rzeczą, którą musisz sprawdzić są źródła ruchu, czyli miejsca, z którego trafiają na blog Twoi „czytelnicy”. Przyjęło się, że tworzone treści można uznać za skuteczne, gdy ich odbiorcami są w większości użytkownicy pochodzący z ruchu organicznego, czyli z organicznych wyników wyszukiwania. Zweryfikujesz to w raporcie „Acquisition/Pozyskiwanie”. Sprawdzisz tutaj, także, czy kampanie reklamowe, które prowadzisz przynoszą zamierzony skutek.

Google Analytics: Acqusition / Pozyskiwanie, Źródła Ruchu

Nowi, a powracający

Dzięki Google Analytics możesz dowiedzieć się m.in. czy Twojego bloga czytają głównie osoby, które Twoją stronę odwiedzają po praz pierwszy, czy też masz już stałą grupę odbiorców i są to osoby powracające. Sprawdzisz to w zakładce „Behaviour/Zachowanie” (raport „News vs Returning/Nowi vs powracający”). Te liczby pozwolą Ci ocenić, czy tworzysz na tyle interesujący content, aby skłonić odbiorcę do ponownej wizyty na stronie internetowej. Sprawdzisz także, czy ruch powracający generuje transakcje.

Google Analytics: New vs. Returning / Nowi vs powracający, Zachowanie

Przepływ zachowań

W tym raporcie możesz zobaczyć ścieżkę, jaką przechodzą użytkownicy w Twojej witrynie. Zobaczysz, z jakiego źródła trafili na Twoją stronę i w którym momencie ją opuścili. Dzięki informacjom, które znajdziesz w ”Behavior Flow/Przepływie zachowań”, możesz porównać natężenie ruchu względem źródła, z którego pochodzi.

Dzięki wizualizacji przepływu użytkowników poznasz:

  • liczbę odwiedzin według wybranych parametrów np. kampanie, źródła odwiedzin, rodzaj przeglądarki,
  • liczbę odsłon lub grupy odsłon,
  • dane o połączeniach, wejściach i wyjściach.

Z jakich urządzeń korzystają Twoi odbiorcy?

Tworząc content należy brać pod uwagę to z jakich urządzeń korzystają odbiorcy Twoich treści. Jeśli większość użytkowników korzysta z mobile, zastanów się, czy nie warto tworzyć krótszych artykułów ale np. w większej częstotliwości. Na desktopie o wiele łatwiej zescrollować długi tekst, niż na smartfonie.

Google Analytics: Devices / Urządzenia, z których korzystają użytkownicy

Analizuj, czy content generuje konwersje

Weryfikuj skuteczność content marketingu, analizując konwersje, które generuje. Najpierw jednak musisz zastanowić się, co uznać za konwersję. Może to być np.: wypełnienie formularza kontaktowego, pobranie e-poradnika, czy spędzenie 5 minut na danej podstronie. Możesz też określić bardziej „wymagający” rodzaj konwersji, np. przejście na podstronę, na której znajduje się oferta sklepu albo dokonanie zakupu w Twoim e-sklepie. Aby śledzić tego typu akcje, musisz w Google Analytics zdefiniować cele i określone zdarzenia. Ich realizacje przez użytkowników możesz monitorować natomiast w raporcie „Conversions/Konwersje”, zaś w „Revers Goal Path/Odwrotna ścieżka do celu” dowiesz się, które artykuły przyczyniły się do wystąpienia monitorowanych zdarzeń.

Mierz głębokość scrollowania strony, dzięki Scroll Depth Trigger

Dodatkowym wskaźnikiem, który pomoże Ci ocenić poziom zaangażowania odbiorców w treści jest wskaźnik głębokości scrollowania strony. Aby zobaczyć dotyczące go wyniki w Google Analytics, trzeba najpierw go skonfigurować w Google Tag Manager. W artykule Jak mierzyć głębokość scrollowania strony, dzięki Google Tag Manager i Google Analytics poznasz dokładną instrukcję jak to zrobić. Wskaźnik Scroll Depth Trigger pokaże Ci, czy artykuły są czytane przez użytkowników do końca, dzięki czemu upewnisz się, że tworzysz interesujące treści.

Powyższa lista raportów Google Analytics pozwoli Ci na zweryfikowanie contentu, który zamieszczasz na stronie Twojego brandu i ocenę prowadzonych przez Ciebie działań content marketingowych. Pamiętaj, że powyższe wykresy możesz zastosować do niemal każdego rodzaju treści, które publikujesz na stronie – nie tylko artykułów.