Jak wynik jakości wpływa na skuteczność kampanii Google Ads?


Jak wynik jakości wpływa na skuteczność kampanii Google Ads

Jeśli chcesz tworzyć skuteczne kampanie Google Ads w modelu PPC, czyli modelu płacenia za kliknięcie, najpierw musisz dobrze zrozumieć czym jest wynik jakości (ang. quality score). Dlaczego? Ponieważ wynik jakości ma ogromny wpływ na efektywność i skuteczność Twoich płatnych kampanii w sieci wyszukiwania.

Co to jest wynik jakości i na co wpływa?

Wynik jakości kampanii można porównać z oceną zdolności kredytowej w banku. Tak samo jak zdolność kredytowa decyduje o tym, czy kredyt zostanie Ci przyznany i jaka będzie wysokość Twojej stopy procentowej, tak wynik jakości wpływa na to, czy Twoje reklamy PPC zostaną wyświetlone i ile zapłacisz za każde kliknięcie. W określaniu rankingu reklamy tekstowej, wynik jakości nie jest bezpośrednio używany, natomiast jest on szacunkowym odzwierciedleniem w skali 1-10 wszystkich jakościowych czynników branych pod uwagę podczas aukcji. Czynniki te mają równie istotne znaczenie co zadeklarowane przez Ciebie maksymalne CPC (cost per click – współczynnik efektywności reklamy; jest to stosunek kosztów włożonych w emisję reklamy do liczby kliknięć w daną reklamę). Wszystkie one biorąc udział w aukcji odnoszą się do konkretnych słów kluczowych, a im są one lepsze tym większa szansa na wylicytowanie wyższej pozycji reklamy w ramach tej samej stawki.

Od czego zależy wynik jakości?

Na Twój wynik jakości wpływ mają:

  1. Przewidywany współczynnik klikalności (CTR)
  2. Trafność reklamy – zgodność jej treści ze słowem kluczowym
  3. Ocena jakości strony docelowej – zgodność jej treści z reklamą

od czego zależy wynik jakości

Nikt spoza Google nie wie dokładnie, ile każdy z powyższych czynników „waży” w algorytmie, czyli jak duże jest jego znaczenie dla wyniku jakości, ale wiemy, że współczynnik klikalności jest jego najważniejszym składnikiem, z uwagi na swoją „obiektywność”. Kiedy osoby, które widzą Twoją reklamę, klikają ją, dla Google to wyraźny znak, że reklamy te są trafne i pomocne dla użytkowników.

Jak możemy sprawdzić wynik jakości?

Aby sprawdzić aktualny wynik jakości i jego składowe wystarczy w interfejsie Google Ads przejść na zakładkę z słowami kluczowymi i najechać kursorem na stan wybranego słowa kluczowego. Zobaczysz tam podsumowanie przewidywanego współczynnika klikalności, trafności reklamy i opinii o stronie docelowej.

od czego zależy wynik jakości

Jak poprawić wynik jakości?

Ponieważ wynik jakości określa, gdzie i jak często pojawiają się Twoje reklamy, ważne jest, aby podnieść wyniki dotyczące tego współczynnika. Można to zrobić tylko poprzez konsekwentne działania na koncie.
Oto obszary, w których warto prowadzić swoje działania:

  1. Research słów kluczowych – odkrywaj nowe, bardzo trafne słowa kluczowe, które możesz dodać do swoich kampanii, w tym te, które mogą przyczynić się do zwiększenia ogólnego ruchu na stronie internetowej.
  2. Organizacja słów kluczowych – podziel słowa kluczowe na wąskie, zorganizowane grupy, które można skuteczniej powiązać z poszczególnymi tekstami reklamowymi.
  3. Uszczegóławianie tekstu reklamy – przetestuj tekst reklamy PPC w różnych wariantach. Uszczegóławiaj teksty reklamowe w kierunku konkretnych grup reklam. Bardziej skuteczne reklamy uzyskują wyższy CTR. Jest to jeden z najlepszych sposobów na poprawę wyniku jakości.
  4. Optymalizowanie stron docelowych – już na etapie tworzenia strony docelowej, do której będą kierować reklamy, projektuj je tak, aby łączyły się bezpośrednio z grupami reklam, a także aby zapewniały spójne wrażenia użytkownikom – od słowa kluczowego, po konwersję.
  5. Dodawanie wykluczających słów kluczowych – nieustannie badaj, identyfikuj i wykluczaj nieistotne wyszukiwane hasła, które marnują Twój budżet.

Niski wynik jakości to przede wszystkim konsekwencja braku spójności między słowami kluczowymi, tekstami reklam oraz treściami na stronie docelowej. Wysoki wynik jakości pojawia się naturalnie, gdy konto Google Ads zawiera uporządkowane słowa kluczowe w odpowiednich grupach, teksty reklam odpowiadające określonym grupom reklam oraz strony docelowe, które łączą się z ofertą tekstu reklamy. Chociaż nie ma łatwej, niezawodnej odpowiedzi na poprawę formuły wyniku jakości, zwracanie uwagi na trafność znacznie poprawi Twoje wyniki.

Korzyści z poprawy wyniku jakości

Optymalizując wynik jakości, przede wszystkim zapewniasz swoim reklamom wyższe pozycje, a tym samym lepszą ich widoczność i większą liczbę kliknięć bez konieczności podbijania stawki za kliknięcie. W przypadku, gdy zależy Ci na zredukowaniu ponoszonych kosztów, wysoki wynik jakości pozwala obniżyć jednostkowy koszt za kliknięcie przy zachowaniu tych samych pozycji wyświetlanych reklam. Powinno się to przełożyć na wyższy zwrot z inwestycji (ROI), ponieważ zaczniesz osiągać te same efekty dużo niższym kosztem.

Jak wynik jakości wpływa na skuteczność kampanii Google Ads?
5 (100%) 8 votes