Blog

- blog o efektywnej sprzedaży w internecie

Jak efektywnie zwiększyć sprzedaż na Allegro? Allegro Ads vs Promowanie ofert.

Allegro liderem e-commerce

Z roku na rok Allegro odnotowuje coraz większy zasięg na polskim rynku e-commerce, który aktualnie wynosi ok. 65%1. Dla wielu sklepów internetowych obecność w serwisie już dawno stała się podstawowym źródłem transakcji. Ten stan rzeczy w najbliższym czasie zapewne nie ulegnie zmianie, a przynajmniej do czasu wejścia do Polski Amazon’a2 – światowego giganta tej branży. Póki co jednak nie ma innej alternatywy, aby w równie szybki i prosty sposób uzyskać dostęp do blisko 18 mln potencjalnych klientów.

Duża baza kupujących w serwisie to jednak tylko jedna strona medalu, drugą natomiast stanowi liczna konkurencja – ok. 125 tys. firm. Każde wyszukiwanie w serwisie skutkuje ekspozycją tysięcy ofert, w pierwszej kolejności ukazując reklamowane i promowane produkty posortowane według popularności wśród kupujących. Chcąc znacząco zwiększyć sprzedaż poprzez poprawę widoczności ofert w listingu, ciężko jest uniknąć ich promowania bądź skorzystania z reklamy Allegro Ads. Obydwa te sposoby wiążą się oczywiście z dodatkowymi opłatami. Który z nich w takim razie pomoże nam efektywniej rozwijać sprzedaż na Allegro?

Atrakcyjność oferty

Zanim przejdziemy do meritum tego wpisu, czyli do zestawienia ze sobą dwóch najbardziej popularnych form płatnego wsparcia sprzedaży na Allegro, należałoby zwrócić uwagę na atrakcyjność ofert, których widoczność chcielibyśmy poprawić.

W pierwszej kolejności powinno się sprawdzić, czy są one zgodne z aktualnymi wymogami Allegro, dotyczących tytułów, opisów i zdjęć. W tytułach nie powinno się stosować np. tekstów zachęcających typu: „HIT”, „Okazja”, „tylko u nas!” itp. Również w opisach produktów lepiej zrezygnować z dodatkowych informacji na temat dostaw, zwrotów, reklamacji czy gwarancji. Dla nich Allegro przygotowało osobne, dedykowane sekcje. Z kolei zdjęcia powinny być możliwie wysokiej jakości, a miniatura (główne zdjęcie) powinno przedstawiać produkt na białym jednolitym tle. Takie i inne niezgodności mogą przejść niezauważone w momencie importowania dużych partii produktów w sposób zautomatyzowany bezpośrednio ze sklepu do Allegro. Każda taka oferta po dodaniu, powinna zostać przez nas zweryfikowana pod tym kątem. Jest to szczególnie ważne, aby uniknąć problemów z odrzuconymi ofertami w przyszłości. Więcej na temat wytycznych dla aukcji można znaleźć w sekcji Allegro „Dla sprzedających”.

Poza wymaganiami narzuconymi przez serwis warto również dbać o to, aby tytuły ofert w jak najdokładniejszy sposób odpowiadały temu co może wpisywać osoba szukająca naszych produktów. Zwiększa to nasze szanse na jeszcze lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania Allegro. Warto tutaj stosować różne kombinacje fraz maksymalnie wykorzystując dostępną liczbę znaków w tytule. Żeby uniknąć niepotrzebnych pytań od kupujących, powinno się uzupełnić opis produktu o brakujące, ale ważne z punktu widzenia kupującego informacje. Na bazie przyszłych powtarzających się zapytań dobrze jest na bieżąco aktualizować treści ofert. Nie tylko dobra jakościowo treść, ale także przejrzystość tej sekcji sprawią, że strona przedmiotu będzie wyglądać bardziej profesjonalnie, co z pewnością tylko poprawi naszą skuteczność.

W przypadku spełnienia powyżej opisanych wytycznych mamy pewność, że pod względem technicznym nie odstajemy od konkurencji. Takie poprawki w zależności od złożoności oferty mogą wymagać wielu godzin pracy, jednakże działania te w większości przypadków są jednorazowe i z pewnością pozytywnie wpływają na sprzedaż. Trzeba mieć na uwadze, że kluczową rolę niezmiennie odgrywają takie elementy jak dostępność, wysyłka i oczywiście cena produktu wg. których użytkownicy mogą dodatkowo sortować oferty. Jeśli któryś z tych aspektów jest mocno niekonkurencyjny np. zbyt długi czas oczekiwania na towar, tylko odbiór osobisty, bądź relatywnie wysoka cena, to stajemy na przegranej pozycji w walce o klienta na Allegro.

Allegro Ads – Oferty sponsorowane

Allegro Ads to system reklamowy, który pozwala zwiększyć widoczność naszych ofert poprzez wyświetlanie ich w najpopularniejszych miejscach Allegro. W ofertach sponsorowanych do dyspozycji mamy: dwie pierwsze i dwie ostatnie pozycje w wynikach wyszukiwania, pozycje po lewej stronie od wyników wyszukiwania, pozycje na stronie oglądanego przedmiotu z tej samej kategorii, a także stronę główną Allegro.

Oferta sponsorowana w Allegro (górna część wyników)
Oferta sponsorowana w Allegro (górna część wyników)

W ostatnim czasie Allegro dodało również możliwość pojawiania się z ofertą sponsorowaną w reklamach produktowych Google Ads, integrując tym samym dwa oddzielne typy kampanii. Kwestię tego czy warto korzystać z tej opcji pozostawimy na inny wpis 😉 Dzięki udostępnionemu panelowi, możemy samodzielnie decydować i ustawiać co, gdzie, kiedy i za ile chcemy reklamować. W tej usłudze płacimy wyłącznie za kliknięcie w reklamowaną ofertę, a średni koszt kliknięcia to zazwyczaj kilkadziesiąt groszy. Dzięki rozliczaniu z Allegro w modelu CPC mamy pełną kontrolę nad wydatkami reklamowymi, a udostępniane statystyki pozwalają szybko ocenić skuteczność reklam.

Kampania Allegro Ads
Kampania Allegro Ads

Promowanie ofert Allegro

Na promowanie ofert Allegro składają się takie opcje jak: „Wyróżnienie”, „Podświetlenie”, „Pogrubienie” oraz „Promowanie na stronie działu”. Opcje te są dostępne z poziomu widoku wszystkich ofert i ich ustawień. Wśród sprzedających największą popularnością cieszy się opcja „wyróżnienia”. Dzięki niej oferta zawsze znajduje się przed ofertami, które z tej opcji nie korzystają i prawie zawsze jest widoczna na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Allegro.

Oferta promowana w Allegro (przykład wyróżnienia)
Oferta promowana w Allegro (przykład wyróżnienia)

Z kolei dwie następne opcje dodatkowe sprawiają, że oferta odróżnia się kolorem bądź pogrubionym tytułem. Wybór dowolnej z powyższych opcji wiąże się z naliczaniem przez Allegro stałej opłaty co 10 dni. Ponadto przy skorzystaniu opcji „wyróżnienie” lub jej pakietu z pozostałymi opcjami Allegro dolicza dodatkową prowizję od sprzedaży. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że Allegro każe sobie słono płacić za tego typu wsparcie. Kilkanaście złotych co 10 dni plus kilka procent dodatkowej prowizji może początkowo zniechęcać do skorzystania z tej usługi. Jednak w momencie, gdy już rozkręcimy sprzedaż może być ona bardziej opłacalna, o czym za chwilę.

Opcje promowania ofert w Allegro
Opcje promowania ofert w Allegro

Allegro Ads vs promowanie ofert – Istotne różnice

Reklama Allegro Ads i promowanie ofert w Allegro mają zasadniczo ten sam cel – poprawić widoczność oferty w wynikach wyszukiwania. W obu przypadkach na widoczność wpływ ma zgodność tytułu z wyszukiwaniem. Opcje te różnią się jednak modelem rozliczeniowym z Allegro. Ponadto przy wyróżnieniu oferty finalną pozycję w listingu determinuje liczba osób, które dokonały zakupu. Z kolei dla reklamy Allegro Ads nie ma ona znaczenia. Wpływ na częstotliwość wyświetlania oferty ma za to maksymalna zadeklarowana stawka za kliknięcie.

Allegro Ads Promowanie ofert wyróżnieniem
Miejsce emisji Reklama z ofertą pojawia się w najpopularniejszych miejscach Allegro m.in. nad promowanymi i niewyróżnionymi ofertami Promowana oferta pojawia się nad ofertami niewyróżnionymi
Czynniki wpływające na pozycję w listingu Zadeklarowana w panelu max. stawka CPC (kosztu za kliniecie), zgodność tytułu oferty z wyszukiwaniem Popularność oferty, zgodność tytułu oferty z wyszukiwaniem
Model rozliczeniowy Zmienna opłata za każde przekierowanie z reklamy do oferty z produktem Stała opłata pobierana raz na 10 dni
Prowizja Podstawowa Podstawowa + dodatkowa
Optymalizacja kosztów Pełna kontrola nad wydatkami (CPC), dostęp do statystyk Z uwagi na stałe koszty promowania brak takiej możliwości

Jeśli do tej pory nie korzystaliśmy z płatnego wsparcia sprzedaży na Allegro to biorąc pod uwagę cechy obydwu rozwiązań lepszą opcją na start wydaje się skorzystanie z systemu reklamowego Allegro Ads. Chcąc wypromować nową ofertę, która nie ma jeszcze odnotowanych transakcji, lepiej wybrać opcję, która od razu zapewni nam najlepszą widoczność. Dzięki temu przyspieszymy powolny proces budowania popularności oferty.  Ponadto dzięki rozbudowanym statystykom i pełnej kontroli nad wydatkami możemy pracować nad poprawą zwrotu z naszej inwestycji w reklamę. Z czasem, gdy jednocześnie zwiększając sprzedaż zoptymalizujemy działania Allegro Ads będziemy mieli punkt odniesienia w postaci kosztu, jaki ponosimy, aby sprzedać x sztuk produktu. Koszt ten jest sumą kosztów reklamowych i prowizji pobieranych przez Allegro od wartości dokonanych zamówień.

Przy pomocy udostępnionego przez Allegro „Kalkulatora opłat” można oszacować alternatywny koszt promowania za pomocą opcji „wyróżnienie”. Jeśli okaże się on podobny lub niższy od dotychczasowego, a oferta wyróżnia się na tle konkurencji popularnością – warto rozważyć zmianę.

Kalkulator opłat w Allegro
Kalkulator opłat w Allegro
Podsumowanie kosztów w Allegro
Podsumowanie kosztów w Allegro

Jeśli nasza oferta jest dobra, jej wyróżnienie może zapewnić nam większą widoczność niższym kosztem, a tym samym większą sprzedaż i wyższy zysk. Dlaczego w takim razie już na starcie nie rozpocząć promowania nowej oferty wyróżnieniem? Tak jak pisaliśmy na początku, działanie to ma większą skuteczność jeśli oferta jest już popularna wśród allegrowiczów. Świeży produkt nawet z dodatkowym promowaniem będzie pozycjonowany dużo niżej od wyróżnionej konkurencji. To może spróbować jednocześnie promować ofertę reklamą Allegro Ads i wyróżnieniami? Dla nowych ofert jest to bardzo ryzykowne posunięcie. Nie zapewni nam ono dwa razy lepszej widoczności, ale zagwarantuje podwójny koszt. Zakup produktu z wyróżnionej oferty po płatnym przekierowaniu z reklamy również skutkować będzie naliczeniem przez Allegro dodatkowej prowizji od sprzedaży. Taki zabieg może być opłacalny jedynie w przypadku sprzedaży wysokomarżowych produktów w bardzo konkurencyjnym otoczeniu.

Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż na Allegro, ale brakuje Ci czasu lub fachowej wiedzy jak to zrobić efektywnie – zapraszamy do kontaktu z nami – pomożemy Ci zrealizować Twoje cele sprzedażowe. Zachęcamy również do zapoznania się z case study sklepu internetowego GoRabbit.pl, gdzie w ciągu 12 miesięcy pomogliśmy osiągnąć obroty na poziomie kilku milionow złotych.


Źródła:

1 bankier.pl/wiadomosc/Allegro-zdominowalo-rynek-e-commerce-w-Polsce-7929002.html
2 spidersweb.pl/bizblog/amazon-polska-wersja/

facebooklinkedintwitter

Najnowsze wpisy

wave