Potrzebujesz wsparcia?

Skontaktuj się z nami

autorPrzemysław TrzeplasygnetWięcej informacji
Performance marketing

Performance Marketing

Opublikowano: 2020.10.30

Co to jest Performance Marketing?

Performance marketing (tłum. pol. marketing efektywnościowy) to taki zestaw działań, który ma zachęcić odbiorcę do wykonania określonej czynności. Reklamodawca płaci za ich efekt, czyli dopiero wtedy, gdy odbiorca zrealizuje pożądaną akcję. Co może być tą „akcją”? Przede wszystkim to, na czym zależy klientowi: kliknięcie w baner, wejście na stronę i dokonanie zakupu. Ważne jest, aby stopień osiągnięcia celu można było zmierzyć np. przy użyciu analityki internetowej.

Według nas performance marketing to esencja marketingu z czterech ważnych powodów:

  1. Kampanie performance przynoszą naszym Klientom widoczne i mierzalne efekty.
  2. To najkrótsza droga do tego, aby odbiorcę marki zamienić w Twojego klienta.
  3. Kampanie są wyświetlane przede wszystkim tym odbiorcom, na których Ci zależy.
  4. Każda wydana złotówka przekłada się na pożądany wynik, który widzisz w statystykach.

Spis treści:

Zobacz więcej

Cele performance marketingu

Każde działanie marketingowe powinno być podejmowane w określonym celu. Performance marketing pozwala osiągać konkretne rezultaty. Bardzo często są to m.in.: wzrost liczby transakcji w sklepie internetowym, a co za tym idzie wzrost sprzedaży – ale nie tylko. Zanim zaplanujemy dla Ciebie kampanię efektywnościową, w pierwszej kolejności zapytamy Cię o cele, które chcesz osiągnąć.

  • Chcesz, aby klienci do Ciebie częściej wracali? Jeśli tak, przygotujemy reklamy, które zwiększą liczbę powtórnych wejść na stronę.
  • A może chcesz pozyskać adresy e-mail potencjalnych klientów? W takim przypadku zaprojektujemy kampanię z użyciem newslettera lub landing page’a.

Popularne cele kampanii efektywnościowych:

Oto najczęściej wybierane przez Klientów cele kampanii efektywnościowych:

  • dokonanie zakupu w sklepie internetowym,
  • pozyskanie leada,
  • rejestracja w serwisie,
  • zapis do newslettera,
  • wypełnienie ankiety,
  • pobranie ebooka,
  • polubienie lub subskrypcja profilu marki w social media,
  • przejście na landing page.

Kanały performance marketingu

Gdy wspólnie z Klientem określimy już cele marketingowe, które ma osiągnąć kampania, dobierzemy dla nich odpowiednie kanały i formaty reklamowe. Najczęściej wykorzystywanymi kanałami w performance marketingu są te wymienione poniżej.

Reklama natywna

Dobra reklama natywna powinna być wartościowa, interesująca, kontekstowa. Może być wyświetlana w formie m.in.: artykułu, zdjęcia, filmu video lub notki blogowej. Znacznie różni się od reklamy displayowej, której głównym zadaniem jest przykucie uwagi odbiorcy i przekierowanie go od razu na stronę sprzedażową. Dzięki temu, że reklama natywna naturalnie wkomponowuje się w miejsce, w którym jest wyświetlana i nie ma tak nachalnej formy sprzedażowej, odbiorcy bardziej jej ufają.

Social Media Ads – np. Facebook Ads, Pinterest Ads, LinkedIn Ads, YouTube Ads, TikTok Ads

Systemy reklamowe platform społecznościowych z roku na rok dodają nowe formaty reklamowe, a także nowe możliwości targetowania. Social Media Ads wykorzystujemy w wielu kampaniach naszych Klientów. Dzięki nim pozyskamy dane kontaktowe Twoich potencjalnych klientów (np. Facebook Ads), wyślemy im prywatne wiadomości sprzedażowe (np. Linkedin Ads), a także na podstawie utworzonej już grupy ( np. osób, które są obecnie Twoimi klientami), stworzymy grupy podobnych odbiorców (np. Pinterest Ads).

Programy afiliacyjne

Programy afiliacyjne przynoszą obustronne korzyści – zarówno reklamodawcom, jak i afiliantom. Dlaczego? Reklamodawcy płacą, a w zamian dostają leady – czyli numery telefonów lub emaile do potencjalnych klientów. Wynagrodzenie trafia bezpośrednio do właścicieli stron internetowych.

Porównywarki cen – np. Ceneo

Porównywarki cen to bardzo popularne narzędzia, z którego pewnie nie raz korzystałeś lub korzystali Twoi potencjalni klienci. Jeśli masz dobry produkt i konkurencyjną cenę, Twoja oferta z pewnością powinna być widoczna w porównywarkach cenowych. Ceneo podobnie jak inne tego typu platformy mają własne systemy i formaty reklamowe, w których nasi specjaliści przygotują kampanie dla Twojego e-commerce’a.

Serwisy ogłoszeniowe – np. OLX

Serwisy ogłoszeniowe również posiadają własne systemy reklamowe. W obrębie portali z ogłoszeniami takich jak OLX można np. wyświetlać reklamy banerowe i natywne. To świetny sposób, aby dotrzeć do osób szukających okazji cenowych, a także do użytkowników zainteresowanych wybranymi produktami.

Platformy e-commerce – np. Allegro, Amazon, czy eMag

Prowadzisz sklep internetowy? Nie czekaj aż Klienci znajdą Twój sklep. To Ty poszukaj swoich Klientów na platformach e-commerce, takich jak Allegro, Amazon, czy eMag. Oni już tam są! Platformy takie jak Allegro mają tę dużą zaletę, że łatwo je zintegrować z wieloma innymi systemami e-commerce, takimi jak Shopify, Shoper, Magento. Dzięki temu, można szybko wygenerować tzw. feed produktowy i przenieść ofertę produktową na te platformy.

Sprzedaż na Allegro – kiedy warto?

Sprzedaż na Allegro to dobry sposób na przetestowanie potencjału sprzedażowego własnego produktu. Pojawienie się na tej platformie to także szansa na zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki. To także okazja dla bardziej rozwiniętych e-commerce’ów, które szukają kolejnych rynków zbytu.

E-mail marketing

Kampanie email marketingowe można wykorzystać na wiele sposobów. Za pomocą wiadomości na skrzynce pocztowej można zachęcić obecnych Klientów do:

  • skorzystania z kodu rabatowego,
  • do wykupienia nowej wersji produktu
  • lub powrotu do koszyka zakupowego, z którego wcześniej wyszły.

Retargeting behawioralny

Chcesz zwiększyć konwersje w sklepie internetowym? Pozwól, że przygotujemy dla Ciebie kampanię retargetingową. Wykorzystując do swoich działań tzw. retargeting behawioralny możesz przyporządkowywać odbiorców do określonych grup. Dzięki temu, osobom przeglądającym na Twoim sklepie konkretny model butów, możesz w przyszłości ponownie wyświetlić te same buty w formie reklamy. Ten kanał dotarcia zachęca odbiorców do powrotu na stronę i do dokonania transakcji.

Zalety performance marketingu

zalety
  1. Performance marketing jest mierzalny – wszystkie osiągane efekty są przedstawione za pomocą określonych wskaźników liczbowych
  2. Charakteryzuje go duża transparentność – działania są regularnie raportowane klientom. Dzięki przejrzystym modelom rozliczania, klienci wiedzą za co płacą, a także mogą kontrolować stosunek ponoszonych kosztów do generowanych zysków.
  3. Kampanie efektywnościowe można dywersyfikować – wszystkie kampanie działają najlepiej, gdy są dywersyfikowane. To znaczy, gdy do generowania efektów wykorzystuje się różne kanały pozyskiwania klientów.
  4. Performance marketing jest elastyczny – dzięki prowadzeniu kampanii na różnych kanałach można szybko modyfikować ich założenia. Dzięki temu, możesz elastycznie „przerzucać” środki do tych miejsc, które generują największe zyski.
  5. Marketing efektywnościowy jest oszczędny –kanały prowadzonych działań dobiera się tak, aby zapewniały zwrot z inwestycji. Umiejętnie targetując grupy odbiorców, a także dopasowując kanały komunikacji, zapobiegamy zjawisku „przepalania” budżetu reklamowego. Każda wydana przez Ciebie złotówka to inwestycja.
  6. To dobra inwestycja –performance marketing daje duże prawdopodobieństwo zwrotu z inwestycji, w przeciwieństwie do np. kampanii wizerunkowych.
  7. Kampanie efektywnościowe dają często szybkie rezultaty – nie jest tak w każdym przypadku, ale bardzo często efekty widać po jednym dniu od uruchomienia działań.

Współpraca w ramach programów partnerskich (afiliacja)

Istotnym obszarem w marketingu efektywnościowym jest afiliacja. Jest to model nawiązywania współpracy marketingowej, w której korzyści osiągają wszystkie zaangażowane w nią strony. Ta współpraca afiliacyjna odbywa się w ramach programu partnerskiego. Biorą w nim udział:

  • Reklamodawcy – firmy, którym zależy na sprzedaży produktów lub usług, promując się w serwisach www. Płacą jedynie wtedy jeśli promocja przyniesie efekt.
  • Wydawcy – serwisy internetowe, a także użytkownicy mediów społecznościowych, którzy działając w różnych branżach, chcą zarabiać na polecaniu produktów reklamodawców.
  • Sieć afiliacyjna - udostępnia ona system afiliacyjnym dwóm powyższym stronom. Umożliwia współpracę między wydawcami, a reklamodawcami w różnych modelach rozliczeń – m.in. CPL, CPS, CPC. Poniżej dowiesz się, co dokładnie oznaczają te skróty.

Modele rozliczania kampanii performance marketingowych

modele rozliczania kampanii

Modele rozliczania kampanii performance marketingowych są różne w zależności od efektu, na którym Ci zależy. To pozwala Ci na precyzyjne określenie, ile kosztuje osiągnięcie pożądanych przez Ciebie rezultatów. Ułatwia też ocenę, czy koszt marketingu efektywnościowego jest adekwatny do zysku, który przynosi.

Przykładowe modele rozliczeń:

  • CPC - Cost Per Click – koszt za kliknięcie, np. w link reklamowy;
  • CPC - Cost Per Call – koszt za połączenie;
  • CPL - Cost Per Lead – koszt za namówienie, np. do rejestracji w serwisie lub za zapis do newslettera;
  • CPA - Cost Per Action – koszt za akcję lub pozyskanie, np. wysłanie zapytania o ofertę;
  • CPO - Cost Per Order – koszt za złożenie zamówienia;
  • CPS - Cost Per Sale – koszt za sprzedaż (prowizja);
  • Możliwy jest tzw. model hybrydowy, czyli połączenie dwóch z powyższych modelin np. CPC + CPL itp.

Jak mierzyć skuteczność performance marketingu?

Oprócz stosunku kosztów do zysków kampanii efektywnościowych, mierzymy dla Ciebie także skuteczność performance marketingu. Niezbędnym narzędziem do tego jest Google Analytics. Możemy w nim mierzyć m.in.:

  • CR – Conversion Rate – czyli współczynnik konwersji. Pokazuje jaki procent osób, które weszło na stronę, dokonało zakupu. Może to być także inny rodzaj konwersji – np. zapis na newsletter lub wypełnienie formularza na landing page’u.
  • CTR – Click Through Rate – czyli współczynnik klikalności – pokazuje stosunek liczby kliknięć w reklamę do liczby wyświetleń. Można nim mierzyć nie tylko skuteczność reklam bannerowych, ale także mierzyć np. liczbę kliknięć w link wstawionego w artykule sponsorowanym.
  • ROI – Return On Investment – czyli zwrot z inwestycji jest podstawową miarą pozwalającą określić rentowność działań. Dzięki niemu możesz zobaczyć zysk z każdej zainwestowanej złotówki.
  • Średnia wartość transakcji to wartość wszystkich transakcji podzielona przez ich liczbę. Dzięki temu wskaźnikowi możesz kontrolować wartość transakcji w różnych okresach.

Rozbudowana analityka - Monitorowanie kampanii performance marketingowych

Elementem, bez którego kampanie efektywnościowe nie miałyby sensu jest rozbudowana analityka. Tylko poprzez monitorowanie kampanii performance marketingowych oraz ich ciągłą optymalizację, możliwe jest osiąganie pożądanych rezultatów. Właśnie dlatego, nasi specjaliści analizują wyniki na każdym etapie lejka sprzedażowego. To właśnie na podstawie obserwacji zachowań konsumentów, możemy wyciągać wnioski, optymalizować wydatki, zmieniać targetowanie, umiejscowienie i inne elementy związane z kampanią marketingową. Aby analiza reklam była jak najbardziej dokładna, pod Twoją stronę WWW, LP, oraz media społecznościowe podepniemy specjalistyczne narzędzia.

Performance marketing – podsumowanie

Jeśli chcesz:

  • osiągać wymierne i konkretne rezultaty,
  • kontrolować zyski i koszty prowadzonych działań,
  • świadomie skalować działania marketingowe,
  • prowadzić ekspansję na nowe rynki zbytu,
  • optymalizować kampanie na podstawie rozbudowanej analityki i zwiększać współczynnik konwersji...

to performance marketing jest dla Ciebie. To połączenie strategii, analityki i kanałów dopasowanych do Twojego biznesu. Wszystkie działania prowadzimy dla Ciebie w oparciu o wspólnie wyznaczone cele. Podczas działania kampanii marketingowych, zbieramy informacje o wszystkich użytkownikach, którzy weszli w interakcję z reklamami. Dane analityczne wykorzystujemy do tego, aby Twoje reklamy mogły być tańsze, a zarazem przynosiły satysfakcjonujący zysk.

Bibliografia

  • Raport „e-commerce 2021”, Interaktywnie.com
  • Raport „Reklama w Internecie 2020”, Interaktywnie.com
Paulina Franus
Paulina Franus

Project Manager

Project manager dbająca o każdy detal w obsługiwanych projektach i specjalistka w prowadzeniu kampanii SEM, dla której jedynym możliwym wynikiem jest wzrost sprzedaży. Prywatnie fanka mody, zakochana w swoim King Charles Spanielu Louisie.

Najczęsciej zadawane pytania o Performance Marketing

Dla kogo jest performance marketing?

Performance marketing zwiększa ruch na stronie i wartość sprzedaży każdego rodzaju biznesu e-commerce oraz branży finansowej. Z marketingu efektywnościowego korzysta wielu naszych Klientów z m.in. branży travel, FMCG, OZE, fashion, retail, części samochodowych oraz wielu innych.

Czy performance marketing działa?

Działa!Pokazują to statystyki. Wydatki przeznaczane na reklamę w e-commerce na świecie wzrosły w 2020 roku, względem 2018 o ok. 7%. Co więcej, do 2023 przewidywane są kolejne wzrosty. W reklamy w Internecie aktywnie inwestują takie branże jak: motoryzacja, żywność, napoje i alkohole, odzież, media, książki itp. Co więcej, performance marketing to jeden z najczęściej wykorzystywanych rodzajów kampanii. Główną ich zaletą jest to, że mogą być prowadzone równocześnie na wielu kanałach: e-mail marketing, mobile marketing, social media, Google Ads, platformy e-commerce i innych. Ponadto, wykorzystuje się je do osiągnięcia konkretnych celów biznesowych, z realizacji których nas rozliczasz :)

Ile kosztuje marketing efektywnościowy?

Koszt marketingu efektywnościowego zależy od wielu czynników: celu, wybranych kanałów, działań konkurencji, formatów reklamowych oraz modelu rozliczeń. Wymaga on więc indywidualnej wyceny. W działaniach performance marketingowych chodzi jednak przede wszystkim oto, aby ich koszt był współmierny do osiąganych zysków.

Jak oceniana jest skuteczność w kampaniach performance marketingowych?

Skuteczność kampanii performance marketingowych mierzymy dla Ciebie za pomocą zaawansowanych narzędzi analitycznych, które podpinamy na etapie przygotowań. Oceniana jest ona na podstawie określonych wskaźników, takich jak: CR, CTR, ROI i innych.

Z jakich narzędzi korzystamy?

wave