Potrzebujesz wsparcia?

Skontaktuj się z nami

autorPrzemysław TrzeplasygnetWięcej informacji
Content marketing

Content Marketing

Opublikowano: 2020.10.30

Co to jest content marketing?

Content marketing to długotrwałe budowanie relacji z odbiorcami poprzez dzielenie się z nimi wartościową treścią. Podstawowymi działaniami, które wchodzą w jego zakres są: tworzenie, dystrybucja oraz promocja treści. Celem marketingu treści jest zbudowanie z odbiorcą marki szczególnej więzi, dzięki której łatwiej mu podejmować decyzję zakupowe dotyczące produktów lub usług oferowanych przez markę.

Spis treści:

Zobacz więcej

W Performance Labs traktujemy content marketing jako połączenie pracy twórczej, SEO, PR-u oraz zarządzania wizerunkiem marki. Jest to sposobność, dzięki której możesz nawiązać relacje z Klientem na różnych etapach lejka sprzedażowego. Co więcej, za pomocą marketingu treści możesz skupić uwagę Klienta, dokładnie wtedy, kiedy on potrzebuje Twojej pomocy.

Aż 95% klientów B2B uważa content za wiarygodny przy ocenie firmy i jej ofert!

wiarygodny content

Nie wiesz, po co właściwie potrzebny Ci jest content marketing? Te liczby Ci to pokażą!

  • Przed podjęciem decyzji o zakupie, konsumenci korzystają średnio z ponad 11 różnych treści internetowych,
  • aż 86% konsumentów rozpoczyna swoją „zakupową podróż” od zapytania niezwiązanego z żadną marką,
  • 95% klientów B2B uważa treści za wiarygodne przy ocenie firmy i jej ofert
  • Ponad połowa polskich internautów używa adblocków, tzn. że nie wyświetlają im się reklamy

Zakres content marketingu. Odkryj, co w trawie piszczy

Czy wiesz, że na skuteczność contentu wpływa wiele drobnych elementów takich jak: długość akapitów, obecność określonych wyrażeń, a nawet to, gdzie publikujesz swoje artykuły? Content marketing to szeroka dziedzina składająca się z wielu wąskich zagadnień. Oto zakres content marketingu:

  • audyt działań content marketingowych Twojej marki i Twojej konkurencji,
  • analiza content gap,
  • prowadzenie bloga – planowanie i tworzenie artykułów,
  • optymalizacja artykułów pod względem SEO,
  • analiza pod względem zakupu treści w mediach,
  • tworzenie artykułów sponsorowanych,
  • projektowanie i redagowanie e-booków i raportów,
  • tworzenie kreacji graficznych: bannerów, postów, animacji,
  • produkcja animacji, oprawy graficznej i infografik,
  • ochrona reputacji Twojej marki
  • współpraca z influencerami i blogerami.

Stosowanie różnych rodzajów treści w content marketingu

Dobry plan content marketingowy nie ogranicza się jedynie do pisania artykułów. Stara się natomiast uwzględniać różne rodzaje treści. Dzięki temu, marka może komunikować się z Klientami spędzającymi czas w różnych kanałach marketingu online. Poniżej znajdziesz krótką charakterystykę 8 popularnych typów content marketingu.

Infografiki

Miałeś kiedyś duży branżowy raport, który pragnąłeś podać w krótkiej i przestępnej formie? Właśnie do tego służy infografika. Za pomocą ciekawie przedstawionych schematów i liczb możesz wytłumaczyć odbiorcom najbardziej zawiłe dane. To genialny wytrych do świadomości tych, którzy bardzo się meczą czytając whitepapers, badania, raporty i po prostu nie mają głowy do liczb.

Recenzje produktu i usługi

Nic nie przekona potencjalnego Klienta do Twojego produktu lub usługi bardziej, jeśli nie doświadczenie osoby, która już ją/go kupiła. Czy obsługa Klienta podczas dokonywania zakupu była pomocna, czy produkt został solidnie dostarczony i finalnie, czy funkcjonalność, którą tak zachwala producent lub właściciel sklepu rzeczywiście jest na takim dużym poziomie – tych rzeczy Klient chce się dowiedzieć bezpośrednio z ust Twoich Klientów. Właśnie dlatego, pozyskanie tego typu recenzji produktów/usługi jest na wagę złota w dziedzinie content marketingu.

Badania i raporty branżowe

Jeśli świadczysz usługi dla B2B, Twoi Klienci mogą preferować nieco inny content niż indywidualni klienci sklepów internetowych. Właśnie dlatego, na Twoim blogu i profilach społecznościowych powinny pojawiać się ciekawe branżowe dane – badania i raporty, które będą dobrą wskazówką dla Twoich Klientów, jak rozwijać swój biznes. Przy okazji, możesz pokazać im jak zrealizować określone cele biznesowe korzystając z Twoich usług lub produktów.

FAQ ( Frequently Asked Questions)

FAQ (tłum. pol. Najczęściej Zadawane Pytania) to ten rodzaj treści, który możesz opublikować w różnych formach na Twoich mediach. Jednym z miejsc, w którym najczęściej pojawia się ten element jest strona internetowa. Dobrze przygotowana sekcja „Najczęściej Zadawane Pytania” powinna zawierać rzeczywiste zapytania wpisywane w wyszukiwarkę przez Twoich klientów. Jest to także rodzaj treści, który jest mile widziany przez algorytm Google. Często wyszukiwarka wyróżnia ten element w SERP (Search Engine Result Page, tłum. pol. strona z wynikami wyszukiwania).

Case Studies

To także rodzaj treści, który dobrze sprawdza się w branży B2B. Wiele case studies, którymi może pochwalić się firma to dowód na to, że jest doświadczona i na temacie, którym się zajmuje zjadła zęby. Prezentacja problemu firmy i sposobu rozwiązania go przy pomocy określonego produktu czy usługi może dać duży wizerunkowy efekt.

InstaStories i TikToki

Gdzie ludzie obecnie spędzają swój wolny czas? Prawdopodobnie na Instagramie, TikToku lub Facebooku. Właśnie dlatego, w komunikacji swojej marki warto wykorzystać także i te media społecznościowe. InstaStories – czyli krótkie relacje video (np. z życia Twojej marki) - to świetna funkcja Instagrama, dzięki której możesz poznać realne potrzeby odbiorców, a także przetestować różne style komunikowania się z nimi. Z kolei, dzięki TikTokom możesz opowiedzieć o swoim produkcie lub usłudze w żartobliwy, ale zarazem efektowny sposób.

Webinaria i podcasty

Czy wiesz, że możesz edukować Klientów i dostarczać im realną wartość bez potrzeby organizacji kosztownych szkoleń w realu? Skutecznym sposobem przekazywania wiedzy Twoim Klientom mogą okazać się bezpłatne webinaria i podcasty. Podczas nich możesz wykorzystywać swoją aplikację lub produkt przy omawianiu danego zagadnienia.

Ebooki i Audiobooki

Ebooki i audiobooki to idealna forma contentu dla tych odbiorców, których tempo życia jest duże, lub którzy większość czasu spędzają korzystając z komputera i urządzeń mobilnych.

Lista 23 popularnych rodzajów treści w content marketingu

Formaty graficzne

Formaty video i audio

Formaty tekstowe

Pozostałe

Infografiki

Podcasty

Artykuły blogowe

Case Studies

Memy i GIFY

Webinaria

Artykuły sponsorowane

Referencje klientów

Cinemagrafy

Wywiady

E-booki, Poradniki i Raporty

Newslettery

Krótkie animacje

InstaStories

Recenzje produktów

Przydatne arkusze

Komiksy

Relacje na żywo

Q&A

Konkursy

Cechy dobrych treści w content marketingu

dobre treści w kontent marketingu

To, jak zdefiniować cechy dobrego contentu, jest płynne i zależne od zmieniających się sposobów konsumowania Internetu, a także od podążających za tymi trendami algorytmami wyszukiwarek. Aktualnym wyznacznikiem dobrego contentu jest googlowski E.A.T (skrót od pierwszych liter angielskich słów: expertise, authoritativness, turstworthiness), który premiuje:

  • Expertise – Eksperckość - treści, których autorzy na stronie są ekspertami w danej branży lub współpracują z nimi. Jednym z kroków do optymalizacji tekstów pod tym kątem jest dodanie author boxów z danymi dotyczącymi ich autorów.
  • Authoritativeness – Autorytatywność – treści na stronach, które są autorytetem w swojej dziedzinie. Może wyznaczać go poziom dyskusji w komentarzach.
  • Trustworthiness – Wiarygodność - treści na stronach, które są godne zaufania. Podstawą w tym kontekście jest zaimplementowanie certyfikatu bezpieczeństwa SSL poświadczającego wiarygodność domeny.

Content marketing a marketing wirusowy

Content marketing ma wiele wspólnego z marketingiem wirusowym. Jego celem jest zbudowanie silnej marki produktu, usługi lub firmy. Jak to robi? Przede wszystkim, zachęca odbiorców do przekazywania sobie materiałów związanych z usługą, produktem lub marką. Właśnie dlatego, że marketing wirusowy oparty jest na naturalnych rekomendacjach i poleceniach Klientów, jest też taki skuteczny. Na podobnej zasadzie działa content marketing. Jeśli na Twoich kanałach komunikacji zaczną pojawiać się wartościowe dla Klientów treści, nie będą oni mieli problemu z ich udostępnieniem i dzieleniem się nimi z innymi.

Dystrybucja treści w content marketingu

Strategia content marketingowa, którą przygotowujemy dla Klientów – oprócz kreacji – uwzględnia także dystrybucję treści. To właśnie ten element decyduje do jak dużego grona dotrze Twój artykuł, video lub infografika. Dystrybucja treści odbywa się za pośrednictwem:

  • Owned media – czyli kanałów własnych (social media, strona internetowa, blog, newsletter)
  • Paid media – czyli kanałów opłacanych (artykuły sponsorowane)
  • Earned media – za pośrednictwem przekazów generowanych przez odbiorców

Działamy perspektywicznie - Podstawą pracy jest strategia content marketingowa!

wszystkich działań marketingu treści, które wymieniliśmy powyżej! Właśnie dlatego, na początku współpracy z marką przeprowadzimy audyt dotychczasowych działań marketingowych oraz audyt działań konkurencji. Na tej podstawie zidentyfikujemy obszary, w których potrzebna jest nasza pomoc! Lubimy działać dla Klientów perspektywicznie, a podstawą naszej pracy jest strategia content marketingowa. Ustalimy w niej dokąd zmierzamy, jakiego rodzaju aktywności podejmiemy oraz jak będziemy mierzyć ich efekty. Oprócz strategii, będziemy tworzyć plany działań content marketingowych, abyś zawsze wiedział w którym miejscu aktualnie jesteśmy.

Dobry content marketing to większa widoczność w Internecie

Musisz wiedzieć, że tylko dobrze przygotowany content zwiększa widoczność Twojej marki w Internecie. Algorytm Google premiuje teksty dobrej jakości, a te mało wiarygodne chowa głęboko w czeluściach wyników wyszukiwania. Do oceny wspomnianej „jakości” używa m.in. wcześniej już wspomnianego E.A.T, a także bierze pod uwagę różne inne czynniki, takie jak: słowa kluczowe, zoptymalizowane obrazki, treść tytułów i śródnagłówków, nagłówków, obecność CTA, szybkość podstrony, na której się treść, dostosowanie treści do osób niepełnosprawnych, rozmiar i rodzaj fontu itp.

Przemyślany marketing treści to większa sprzedaż

Odbiorcy znajdujący się na różnych etapach lejka sprzedażowego szukają w Internecie różnych rodzajów treści. Wiedząc o tym, tworzony przez nas content dopasowujemy właśnie do ich szczególnych intencji. Wyobraź sobie, że sprzedajesz aparaty fotograficzne. Inny tekst będziesz musiał stworzyć do osób, które dopiero zapoznają się z tematem lustrzanek, inny do osób, które szukają konkretnego modelu, a jeszcze inny do osób, które szukają porównań najlepszych modeli aparatów do vlogowania. Przemyślana i dopasowana treść to większa szansa na sprzedaż!

Jak poprowadzimy bloga, aby przegonić Twoją konkurencję?

Zanim przygotujemy plan artykułów na Twojego bloga, dokładnie przeanalizujemy działania konkurencji. Dzięki analizie content gap pokażemy Ci jakie treści, których Ty nie masz, posiadają konkurencyjne serwisy. Ocenimy także, które artykuły konkurencji generują najwięcej ruchu i rankują w TOP10 na wybrane słowa kluczowe. Kolejnym etapem, będzie tworzenie i realizacja okresowych planów, dzięki któremu Twój blog będzie mógł skutecznie konkurować z blogami innych marek.

Marka, która rozmawia z Klientami jest zawsze lepsza od marki, która mówi tylko o sobie

Twoi klienci już dawno przestali wierzyć utartym frazesom takim jak: „świadczymy kompleksowe usługi”, albo „nasz zespół cechuje się fachowością i dużym doświadczeniem”. Zamiast tego typu komunikatów, szukają odpowiedzi na ważne dla nich pytania, m.in.: „ile pieniędzy pozwoli mi zaoszczędzić ten produkt w przyszłości?”, „jak często trzeba go serwisować?”, „czy na pewno przyda się on w mojej pracy?”. Aby zacząć rozmawiać z klientem należy spróbować wejść w jego buty i zidentyfikować wątpliwości, które powstrzymują go od decyzji o zakupie danego produktu. Nasz zespół content marketingowy dopasuje rodzaj komunikacji do Twoich klientów i wdroży go we wszystkich kanałach komunikacji Twojej marki.

Jak mierzymy efektywność w content marketingu?

Efekty Content marketingu mierzymy według KPI (Key Performance Indicators, tłumaczone jako kluczowe wskaźniki efektywności), które określamy wspólnie z Tobą. W tym celu podpinamy Twoją stronę pod profesjonalne narzędzia, takie jak Google Analytics, Google Search Console, ahrefs itp. Przykładowymi KPI w content marketingu mogą być m.in.: liczba unikalnych użytkowników (UU), liczba linków przychodzących, liczba udostępnień treści, liczba zapisów na newsletter, liczba pobrań poradnika, liczba wyszukań informacji o marce, liczba odwiedzin strony, zaangażowanie użytkowników – np. liczba dokonanych transakcji, ilość komentarzy, średnia ocen artykułów, , liczba nowych i powracających odbiorców, procentowy udział poszczególnych źródeł ruchu, średni czas trwania sesji, ilość stron na sesję.

Jakie korzyści osiągniesz, dzięki przemyślanemu content marketingowi?

Internet coraz bardziej cierpi na małą ilość rzetelnych i wiarygodnych treści. To właśnie ich poszukują Twoi potencjalni Klienci. Publikując zatem wartościowe treści, umożliwiasz odbiorcom znalezienie rzetelnych informacji. To oczywiście pomoże Ci na zwiększenie ruchu na stronie internetowej, ale nie tylko. Prowadząc dla naszych Klientów działania z zakresu marketingu treści, pomagamy im m.in. budować ekspercki wizerunek marki, nawiązywać pozytywne relacje z Klientami, a także – korzystając z tzw. efektu synergii - obniżać koszt innych działań digital marketingowych.

Oto korzyści, które osiągniesz, dzięki content marketingowi:

  • Większe zaangażowanie odbiorców. Im więcej czasu Twój potencjalny klient spędza na Twojej stronie internetowej, tym mniej poświęca go na strony Twoich konkurentów. Właśnie dlatego, naszym priorytetem jest, aby tworzony przez nas content, przyciągał jak największą grupę odbiorców na jak najdłuższy czas. Dzięki dłuższej ekspozycji odbiorcy na publikowany content, marka ma szansę wskoczyć do tzw. short listy w jego podświadomości. Kiedy przyjdzie czas na podjęcie przez odbiorcę decyzji zakupowych, istnieje większe prawdopodobieństwo, że stanie się on Twoim klientem.
  • Większe zasięgi. Content, który kreujemy dla Ciebie jest tworzony w oparciu o zasadę dywersyfikacji kanałów publikacji i rodzajów treści. Układamy go w oparciu o określone etapy Twojego lejka sprzedażowego. Innego contentu będzie szukał klient, który dopiero zbiera informacje na dany temat, a jeszcze innego, osoba, która zastanawia się już nad wyborem konkretnego modelu produktu.
  • Wzrost sprzedaży i liczby lojalnych klientów. Ważną siłą w marketingu jest siła przyzwyczajenia. Content na bloga, artykuły sponsorowane i kanały social media Twojejmarki tworzone są przez branżowych specjalistów, z którymi współpracujemy. Dzięki temu możemy przyzwyczaić Twoich odbiorców do rzetelnych i profesjonalnych treści. Dzięki nim łatwiej im będzie dokonać właściwego wyboru np. podczas zakupów w sklepie online. W ten sposób, sprawimy, że regularnie będą wracać na Twoją stronę w poszukiwaniu wiarygodnych informacji.
  • Więcej okazji na interakcję z marką. Powiedzmy to sobie szczerze - każdego dnia prowadzisz biznes – od świtu do późnego wieczora. Dlatego nie masz czasu na samodzielnie tworzenie contentu na bloga + przygotowywanie kreacji na portale społecznościowe. Z drugiej strony, gdy nie ma Cię w medium społecznościowym, w którym działa Twoja konkurencja – oddajesz jej dobrowolnie pole gry. A stawka w tej grze jest bardzo duża! Dzięki takim mediom jak Instagram, Facebook, LinkedIn, czy TikTok Twoi odbiorcy mogą regularnie komentować, zadawać Ci pytania, a także uczestniczyć w życiu Twojej marki. Nierzadko, pod wpływem mediów społecznościowych podejmują decyzje zakupowe. Właśnie dlatego, dla naszych Klientów przygotowujemy i realizujemy strategię obecności działań w social mediach. Tworzymy w tym celu treść, której głównym zadaniem jest wejście w interakcję marki z odbiorcami.

Content marketing – podsumowanie

Content marketing należy zawsze planować w dłużej perspektywie i w oparciu o określoną strategię. Tak się składa, że od lat prowadzimy takie działania dla naszych Klientów. Jeśli nie masz pomysłu, jak pokazać swoją markę lub dostrzegasz, że konkurenci z fajnym contentem zabierają Ci klientów – napisz do nas lub zadzwoń. Przeprowadzimy audyt content marketingowy Twojej marki i zaplanujemy dalsze działania.

Bibliografia

  • Growth Juice: How to Grow Your Sales - John A. Weber, 2013
  • Authentic Content Marketing: Build An Engaged Audience For Your Personal Brand Through Integrity & Generosity - George Kao, 2017
  • More Good Jobs: An Entrepreneur's Action Plan to Create Change in Your Community - Martin Babinec, 2020
  • Raport Content Marketing - interkatywnie.com, 2020
Przemysław Trzepla
Przemysław Trzepla

Senior Project Manger

Project manager z oczami dookoła głowy. Jest chodzącą Wikipedią informacji, dotyczących projektów prowadzonych przez agencję. Potrafi doradzić w każdym obszarze działań digital, a sam specjalizuje się również w prowadzeniu aktywności social performance. Fan mocnych brzmień i koncertów, wiecznie remontujący coś majsterkowicz.

Najczęsciej zadawane pytania o Content Marketing

Dla kogo jest content marketing?

Choć może to brzmieć banalnie – content marketing jest potrzebny wszystkim firmom, które pozyskują Klientów w Internecie. Niezależnie od tego, czy świadczysz usługi B2B, B2C, czy rozwijasz biznes w branży e-commerce i prowadzisz sklep internetowy – konsekwentny i dostosowany do Twoich Klientów marketing treści to coś, co jest Tobie po prostu niezbędne! Wynika to m.in. z działania algorytmu Google. W sieci widoczne są tylko te marki, których content najlepiej odpowiada na zapytania Klientów. Co więcej, za marketingiem treści przemawia też oczywisty aspekt psychologiczny. Odbiorcy prędzej zdecydują się na zakup usługi lub produktu od marki, którą lepiej znają i której bardziej ufają – a to właśnie powoduje dobry content.

Jakie efekty osiągniesz dzięki content marketingowi?

Dzięki dobrej jakości contentowi możesz osiągać różne cele marketingowe, m.in.: zbliżenie odbiorcy do podjęcia decyzji zakupowej, zwiększenie ruchu na stronie – sklepie internetowym, stronach produktowych, stronie marki, blogu, zbudowanie eksperckiego wizerunku, stworzenie pozytywnych relacji z potencjalnymi klientami oraz obniżenie kosztów związanych z prowadzeniem innych działań marketingowych.

Ile kosztuje content marketing?

Cena content marketingu zależy od wielu czynników, m.in. od: tempa i intensywności działań konkurencji, obecnych działań Klienta, dostępu do wartościowych, autorskich materiałów – zdjęć, raportów, statystyk, obecności strategii content marketingowej, czasu spędzonego na researchu i kreacji. Właśnie dlatego, dla każdego Klienta przygotowujemy dostosowaną do jego potrzeb ofertę i wyceniamy te działania indywidualnie. Zapraszamy do kontaktu z nami!

Z jakich narzędzi korzystamy?

wave