Blog

- blog o efektywnej sprzedaży w internecie

Czy SEO się opłaca? Obliczamy ROI z kanału organicznego

W Polsce obecnie miesięczna opłata za usługi SEO waha się od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych. To duża i normalnie przyjmowana przez rynek rozbieżność. Warto zaznaczyć, że średnio deklarowane wydatki na SEO stanowiły 21,5% ogólnego budżetu przeznaczanego na marketing online przez firmy w 2018 roku1. Uplasowało to usługę na drugim miejscu, tuż za wydatkami przeznaczonymi na Social Media (22,6%) a przed wydatkami na SEM (19,1%). Jak widać marketerzy potrafią przeznaczyć w SEO co piątą złotówkę, którą mają do dyspozycji. Na pytanie, czy ta inwestycja się opłaca postaram się odpowiedzieć w poniższym tekście.

Czynniki wpływające na cenę SEO

Zacznijmy jednak od początku, czyi od poznania nieco dokładniej tego, co składa się na cenę usługi SEO. Aby tworzony obraz wartości był czytelny podzielimy usługę na dwa obszary. Pierwszy dotyczący czasu, drugi skupiony jest wokół  materiałów.

Osoba zajmująca się optymalizacją stron powinna wykonać szereg rutynowych zadań poświęcając czas na:

  • analizę optymalizowanej witryny
  • przyjrzenie się działaniom konkurencji
  • optymalizację on-page
  • optymalizację techniczną
  • przeprowadzenie badań i testów
  • keyword research
  • przygotowanie wytycznych dla copywriterów
  • optymalizacje, publikacje i promocje dostarczonych tekstów
  • pozyskiwanie linków
  • monitorowanie pozycji
  • monitorowanie zmian algorytmów
  • tworzenie raportów
  • prowadzenie projektu

Jeśli chodzi o materiały to w ich skład możemy włączyć:

  • specjalistyczne narzędzia (np. Ahrefs czy Screaming Frog)
  • teksty wewnętrzne (np. na bloga czy do aktualności) i zewnętrzne (np. artykuły sponsorowane czy wpisy gościnne)
  • grafiki filmy przyciągające dodatkową uwagę
  • linki do pozycjonowanej strony

Ile uwagi potrzebuje małej wielkości sklep internetowy?

Operowanie na przykładzie pomaga lepiej zrozumieć pracę osoby zajmującej się SEO – dlatego przyjmiemy wartości dla niewielkiego sklepu internetowego mającego około 500 produktów i 40 kategorii.

Dobrze zrobione SEO dla takiego sklepu w skali miesiąca wymaga:

  • 2-3h na uruchomienie, przeprowadzenie i analizę skanów witryny 2 narzędziami SEO, aby poznać bieżący stan i kondycję sklepu
  • 2h na analizę konkurencji i ocenę efektywności prowadzonych przez nich działań, jakie wykonała przez ostatni miesiąc
  • 2-3h na optymalizacji on-page
  • 2-3h na niezbędną optymalizację techniczną
  • 2-3h na prowadzenie testów ABX (analiza wyników, przygotowanie tez i implementacja korzystniejszych rozwiązań)
  • 1-2h na wyszukiwaniu nowych słów kluczowych i dopasowywaniu ich do lejka sprzedażowego
  • 1-2h na przygotowanie szczegółowego birefu dla copywritera dla 3 tekstów na bloga
  • 1-2h na optymalizacje 3 tekstów otrzymanych od copywritera
  • 1-2h na opublikowanie tekstów w CMSie
  • 1-2h na promocję tekstów w Social Mediach
  • 3-4h na monitorowanie zmian pozycji
  • 1-2h na analizę danych i ruchu z Google Analytics i Google Search Console
  • 2h na opracowanie raportu z wnioskami i planem na kolejny miesiąc
  • 2-3h na wymianę maili, telefony, konsultacje i prowadzenie projektu
  • pozyskania 6 tekstów (3x na bloga i 3x pod artykuły sponsorowane)
  • publikacji tekstów u wydawców i ich promocję

Koszty czasu

Jak widać, zadań nie brakuje, a do ich realizacji potrzebne jest średnio 29 godzin zaangażowania w projekt (od 23 do 35 na ww. przykładzie). Jeśli projekt nie jest wymagający to za ten czas przy zaangażowaniu Juniora / Specjalisty przyjdzie zapłacić 1450 zł – 2100 zł. Jeśli projekt jest wymagający to udział w nim Seniora / Eksperta podnosi koszt do 1900 zł – 3000 zł.

Koszty materiałów

600 zł (3x 200 zł) za napisanie tekstów na bloga, 450 zł (3x 150 zł) za przygotowanie tekstów sponsorowanych, 450 zł (3x 150 zł) za ich publikację u wydawców. To dodatkowe 1500 zł za materiały. Należy pamiętać również o narzędziach, które wspierają SEOwca. Przykładowo, cena Ahrefs to ok. 600 zł miesięcznie, ale tego już nie uwzględniamy.

Ogólny koszt SEO

Takiej wielkości sklep internetowy, chcący efektywnie realizować strategię SEO przynoszącą wyniki, musi liczyć się z kosztem rzędu 3000 zł miesięcznie. Należy pamiętać, nie ma tutaj wycenionego audytu początkowego oraz implementacji zaleceń poaudytowych.

Jakie efekty przynosi SEO?

Koszty mamy policzone. Teraz czas na efekty. Dobra optymalizacja w połączeniu z dopasowaną publikacją i promocją treści blogowych przynosi stały wzrost widoczności witryny. Mimo wprowadzanych zmian w algorytmach wyszukiwarek taki progres może być całkiem stabilny.

Ogólna widoczność wskazana na zrzucie docelowo wpływa na liczbę osób, które trafiają do sklepu z kanału organicznego (czyli z bezpłatnej części wyników wyszukiwania). Musimy pamiętać, że każdy użytkownik jest inny. Pojawiają się w sklepie na różnych etapach lejka sprzedażowego. Dlatego ważne jest poznanie ich intencji.

Podstawowe intencje użytkowników odwiedzających sklep internetowy

Są różne rodzaje intencji, z jakimi użytkownicy odwiedzają witrynę. Najczęściej rozpoznaje się intencje związane z:

  • szukaniem rozwiązania problemu
  • zdobywaniem informacji na temat produktu / usługi
  • porównaniem produktów, cen i dostępności
  • zakupem produktu

W zależności od intencji użytkownika dokona on natychmiastowego zakupu produktu lub oddali go w czasie. Odwiedzający będzie chciał zdobyć więcej informacji o towarze, poszukać alternatywy czy porównać jego ceny i dostępność w innych miejscach.

Zbieranie danych o zachowaniu użytkowników

Podstawowym źródłem danych jest poprawnie wdrożony i skonfigurowany Google Analytics. Jako że omawianym przykładem jest sklep internetowy, to niezbędne jest włączenie i ustawienie moduł e-commerce liczącego wartość i liczbę dokonanych zakupów.

Wskaźnik ROI, czyli obliczanie zwrotu z inwestycji SEO i nie tylko

ROI (ang. Return On Investment, zwrot z inwestycji) to wskaźnik rentowności stosowany w celu zmierzenia efektywności prowadzonych działania. Im jest on wyższy, tym większa będzie rentowność, a w konsekwencji przychód i zysk dla firmy2. Żeby obliczyć uproszczony wskaźnik ROI z usług SEO należy zastosować poniższy, prosty wzór:

(Przychód – SEO) / SEO = ROI

Gdzie:

  • Przychód to całkowity przychód wygenerowany z kanału organicznego
  • SEO to całkowity koszt usługi SEO

Interpretacja wskaźnika ROI

Jakie wartość wskaźnika ROI z SEO są korzystne dla biznesu?

  • Od 0 do 3 – zdecydowanie niekorzystne
  • Od 3 do 4 – do rozważenia
  • Od 4 więcej – zedycowanie korzystne

Na krótki komentarz zasługuje ROI, który mieści się w przedziale 3 do 4. Należy nadmienić, że jeśli ten wskaźnik mieści się w tym przedziale, ale z miesiąca na miesiąc ma trend rosnący np. w styczniu 3,1, w lutym 3,4 i w marcu 3,8 to zdecydowanie warto analizowaną tym wskaźnikiem usługę SEO utrzymać dalej. Nie trzeba powtarzać, że optymalizacja to proces rozłożony w czasie i przypomina bardziej maraton niż sprint.

Odnajdywanie wartości przychodu z SEO w Google Analytics

W Google Analytics przechodzimy do zakładki Medium wybierając kolejno na bocznym menu:

  1. Pozyskiwanie
  2. Cały ruch
  3. Źródło/medium

Następnie zawężamy wymiar podstawowy do Medium, a z listy dostępnych wyników wybieramy opcję organic. Raport zostaje przetworzony i zostaje nam wyświetlona kolumna o nazwie Przychody. Posiada ona wartość wygenerowaną bezpośrednio przez bezpłatny ruch z wyszukiwarek – czyli tego, na który ma wpływ SEO. Teraz obliczymy wskaźnik ROI dla wskazanego przykładu z grafiki przyjmując dla uproszczenia, że 1 USD to 3,87 zł.

Obliczenia

  • 3999,89 USD x 3,87 zł = 15479,57 zł
  • (15479,57 zł – 3000 zł) / 3000 zł = 4,15
  • ROI = 4,15

Jak widać, wskaźnik ROI dla analizowanego sklepu wypada korzystnie, choć jest on w dolnej granicy i należy go bacznie monitorować. Trzeba mieć na uwadze to, że powyższy podstawowy sposób ma również swoje wady. Bardziej zaawansowani użytkownicy mogą pokusić się o podobną analizę wartości ROI w ujęciu konwersji wspomaganej, czy najważniejszych ścieżek konwersji. Ważne, aby po przyjęciu jednego sposobu nie zmieniać go często, aby nie utrudniło to analiz w dłuższej perspektywie czasu oraz w szerszej ocenie rentowności sklepu, jako całości.

Kiedy SEO się opłaca?

Inwestowanie w pozyskiwanie ruchu i konwersji z bezpłatnych wyników wyszukiwania opłaca się zawsze. Istotną kwestią jest to czy jesteśmy w stanie wykonywać te działania sami – korzystając ze zdobytej wiedzy i poświęcając im odpowiednią ilość czasu oraz zasoby – czy może zlecając tę pracę wyspecjalizowanej agencji digital marketingu, skupiając się na rozliczaniu ich z efektów i wskaźników. Jeśli bliżej jest ci do drugiej opcji – pamiętaj aby utrzymywać wskaźnik ROI z SEO na poziomie 4 lub więcej.

Czytelniku, dotrwałeś do końca tekstu o ROI i SEO – w związku z tym oferuję Ci możliwość skorzystania z bezpłatnego audytu SEO twojego sklepu internetowego – szczegóły znajdziesz na stronie naszej stronie Performance SEO.


Źródła:

1 whitepress.pl/baza-wiedzy/621/marketing-coraz-bardziej-online-na-co-pieniadze-w-internecie-wydaja-polscy-marketerzy
2 investopedia.com/terms/r/returnoninvestment.asp

facebooklinkedintwitter

Najnowsze wpisy

wave