Jak zmierzyć kliknięcia linków wychodzących w Google Analytics 4? Przewodnik krok po kroku.

Niedawno pisaliśmy o tym jak zmierzyć linki wychodzące w usłudze Google Analytics przy użyciu Tag Managera. Wpis jest dostępny na naszym blogu pod tym adresem: https://performancelabs.pl/blog/mierzenie-linkow-wychodzacych/ i stanowi solidne wsparcie w procesie konfiguracji analityki internetowej dla starszej wersji usługi Google Analytics ale nie sprawdzi się w przypadku nowszej wersji czyli modelu danych Google Analytics 4 (GA4).

GA4 znacznie różni się od 'tradycyjnej’ wersji Google Analytics, oferuje więcej możliwości w zakresie analizy danych, tworzenia raportów itp. Z naszego punktu widzenia istotne jest, że śledzenie linków wychodzących w usłudze GA4 odbywa się automatycznie, tzn. kiedy tworzymy usługę GA4 śledzenie takich zdarzeń jak m.in.: Kliknięcia wychodzące, Przewinięcia czy Pobrania plików jest włączone domyślnie. Wszystkie wymienione elementy wchodzą w skład tzw. Pomiaru Zaawansowanego mierzącego interakcje w witrynach WWW.

UWAGA: pomimo, że śledzenie zdarzeń typu Kliknięcia wychodzące jest domyślnie włączone w usłudze GA4 to istnieje możliwość wyłączenia tej funkcji, analogicznie istnieje możliwość wyłączenia całego modułu Pomiaru Zaawansowanego dlatego w 1 kroku powinniśmy upewnić się, że śledzenie kliknięć wychodzących jest włączone w naszej usłudze. Jak to zrobić?

Krok 1. Sprawdzamy czy śledzenie 'Kliknięć wychodzących’ jest aktywne w naszej usłudze GA4

Informację o śledzeniu zdarzeń sprawdzimy klikając ikonę Koła Zębatego umieszczoną w dolnym lewym rogu ekranu.

Google Analytics 4 – widok panelu raportów

Zostaniemy przeniesieni do ekranu ustawień administracyjnych, gdzie w drugiej kolumnie znajduje się pozycja Strumienie danych – należy kliknąć ten element.

Google Analytics 4 – widok panelu administracji

Właśnie udało się nam otworzyć zakładkę Strumienie danych – strumienie danych reprezentują źródło danych z aplikacji lub witryny. Dostępne są trzy typy strumieni danych: Aplikacja na iOS, Aplikacja na Androida, Sieć. W większości przypadków będziemy używać tego ostatniego rodzaju, który reprezentuje ikona kuli znajdująca się po lewej stronie nazwy strumienia.

GA4 – zakładka strumienie danych

Po kliknięciu w dowolny strumień danych otworzy się okno z jego szczegółami. Przejdźmy do ustawień pomiarów zaawansowanych klikając w widoczną na ekranie ikonę koła zębatego.

GA4 – konfiguracja pomiaru zaawansowanego

Dotarliśmy wreszcie do zakładki, gdzie wyraźnie widać czy śledzenie kliknięć wychodzących jest aktywowane w usłudze. Upewnijmy się, że zaznaczony na poniższym obrazku element Kliknięcia wychodzące jest włączony.

GA4 – automatyczne śledzenie zdarzeń

Gratulacje, śledzenie zdarzeń automatycznych jest aktywne w Twojej usłudze GA4.

Warto wiedzieć, że GA4 dokonuje pomiarów w witrynie opierając się na zdarzeniach, tzn. że każda interakcja użytkownika rejestrowana jest jako zdarzenie, które może posiadać wiele parametrów zawierających dodatkowe informacje o danym zdarzeniu.

Zdarzenie Kliknięcie wychodzące domyślnie posiada następujące parametry:

  • link_classes – parametr zawiera informacje o klasie CSS klikniętego linku
  • link_doman – zawiera informacje o nazwie domeny klikniętego linku
  • link_id – zawiera informacje o identyfikatorze CSS klikniętego linku
  • link_url – zawiera informacje o adresie URL klikniętego linku
  • outbound – przyjmuje wartość 'prawda’ lub 'fałsz’ w zależności czy link był wychodzący

Krok 2. Odczytywanie danych o kliknięciach.

Jedną z możliwości jaką daje usługa Google Analytics jest podgląd zdarzeń w witrynie internetowej w czasie rzeczywistym. Raport czasu rzeczywistego widoczny jest w panelu GA4 jako druga pozycja od góry w sekcji 'Raporty’.

GA4 – raport czasu rzeczywistego

U dołu ekranu umieszczony jest kafelek z Liczbą Zdarzeń wg. Nazwy Zdarzenia. To właśnie w tym miejscu widać wszystkie zdarzenia które śledzi GA4. Nie zamykając strony Google Analytics otwórz w nowej karcie przeglądarki witrynę której pomiaru dokonujesz i kliknij dowolny link wychodzący, a po chwili w kafelku z liczbą zdarzeń pojawi się zdarzenie click.

Podgląd zdarzeń w czasie rzeczywistym

Kolejnym sposób na sprawdzenie jakie zdarzenia zostały zarejestrowane w śledzonej witrynie internetowej to sprawdzenie raportu dotyczącego zdarzeń w witrynie. Taki raport dostępny jest w menu po lewej stronie ekranu: Raporty > Cykl życia > Zaangażowanie > Zdarzenia

GA4 – raport zaangażowania użytkowników

UWAGA: Jeśli dopiero co założyłeś usługę GA4, dane o zdarzeniach mogą nie być widoczne od razu, w takim wypadku, jeśli przejdziesz do konfiguracji zdarzeń otrzymasz komunikat widoczny na poniższym obrazku.

GA4 – zakładka konfiguracji zdarzeń


Źródło:

  • https://support.google.com/analytics/
  • https://www.analyticsmania.com/post/track-clicks-with-google-analytics-4-and-gtm/

Paweł Bareja
Paweł Bareja

Web Developer

Paweł to prawdziwy człowiek renesansu, o ile tak możemy nazwać osobę, która potrafi efektywnie prowadzić kampanię PPC, wdrażać analitykę internetową, od zera budować strony internetowe i to wszystko jednocześnie bez gubienia wątków. Jego ulubioną biblioteką JavaScript’ową jest React. Fan południowo-wschodniej kuchni azjatyckiej i jazdy rowerem.

Udostępnij w mediach społecznościowych:facebooklinkedintwitter
Wpis przeczytano już --- razy, dziękujemy!

Najnowsze wpisy

Potrzebujesz wsparcia?

Skontaktuj się z nami

autorPrzemysław TrzeplasygnetWięcej informacji
wave