Jak mierzyć kliknięcia w linki wychodzące w Google Tag Managerze? Przewodnik krok po kroku.

Praktycznie każda strona internetowa zawiera linki wychodzące. Po kliknięciu takie łącze użytkownik zostaje przekierowany do innej domeny. Przykładem takich linków są np. ikony social mediów prowadzące do fanpage’ów.

Czy zastanawiałeś się kiedyś ile osób odwiedziło fanpage Twojej firmy po kliknięciu ikony Facebooka na stronie? Dzięki poniższej instrukcji będziesz wiedział jak to zmierzyć – wystarczy odpowiednio skonfigurować zdarzenie w Google Tag Managerze oraz cel nasłuchujący zdarzenia w Google Analytics. Na szczęście jest to dużo prostsze niż się wydaje, a poniższy przewodnik poprowadzi Cię krok po kroku.

Krok 1. Tworzymy zmienną, która poinformuje GTM, czy link jest wychodzący – kieruje do innej domeny niż Twoja strona

Zaczynamy od konfiguracji Google Tag Managera – do identyfikacji czy łącze jest wychodzące wykorzystamy zmienną tzw. zdarzenia automatycznego, która zwróci wartość prawda lub fałsz w zależności od tego, czy łącze jest wychodzące, czy nie.

Aby to zrobić, przejdź w lewym panelu menu Tag Managera do Zmienne, następnie w sekcji Zmienne zdefiniowane przez użytkownika kliknij przycisk Nowa.

Tworzenie zmiennej zdefiniowanej przez użytkownika
Tworzenie zmiennej zdefiniowanej przez użytkownika

Po wykonaniu tej czynności pojawi się okienko konfiguracji zmiennej. Nadajmy zmiennej czytelną nazwę np. var–link–wychodzacy i kliknijmy ikonę klocka. Z prawej strony ekranu wysunie się sidebar, z którego należy wybrać Zmienna zdarzenia automatycznego.

Wybór typu zmiennej
Wybór typu zmiennej

W typie zmiennej wybieramy z listy rozwijalnej Adres URL elementu, natomiast w typie elementu wybieramy Link wychodzący i zapisujemy naszą zmienną.

Konfiguracja zmiennej
Konfiguracja zmiennej

UWAGA! Zmienna będzie traktować jako link wychodzący również subdomeny naszej strony. Przykładowo link do https://blog.twojadomena.pl jest traktowany jako wychodzący, bo jest w użyciu subdomena blog. Jeśli chcesz, aby link do tej domeny był traktowany jako link wewnętrzny powinieneś wpisać go w pole Połączone domeny. Pole pozwala na wpisanie kilku domen, należy rozdzielać je wtedy przecinkiem.

Ostatnią czynnością, jaką musimy wykonać w obszarze zmiennych Google Tag Managera to włączenie wbudowanej zmiennej Click URL. W pierwszej kolejności wybieramy Skonfiguruj, a następnie zaznaczmy kwadracik przy zmiennej Click URL.

Konfigurowanie zmiennej wbudowanej
Konfigurowanie zmiennej wbudowanej

Konfigurowanej zmiennej wbudowanej - click url
Konfigurowanej zmiennej wbudowanej – click url

W tym momencie konfiguracje zmiennych mamy zakończoną.

Krok 2. Tworzymy regułę (trigger), która będzie uruchamiała Tag w momencie kliknięcia użytkownika w link wychodzący

Z lewego menu wybieramy Reguły i klikamy przycisk Nowe.

Tworzenie reguły
Tworzenie reguły

W otwartym oknie wypełniamy pole tytuł wpisując np. tgg–klik–link-zewnetrzny, a następnie klikamy środkową ikonę, po prawej stronie pojawi się menu, w którym należy wybrać Tylko linki.

Tworzenie reguły
Tworzenie reguły

Teraz konfigurujemy naszą regułę z wykorzystaniem wcześniej utworzonej zmiennej. W polu warunku wybierzmy Niektóre kliknięcia linków, natomiast poniżej, w polach rozwijalnych wybierzmy wcześniej ustawioną zmienną var–link–wychodzacy, a pozostałe dwa pola ustawmy zgodnie z poniższym obrazkiem.

Konfigurowanie reguły kliknięcia  linków
Konfigurowanie reguły kliknięcia linków

Teraz gdy zapisaliśmy naszą regułę możemy przejść do stworzenia Tagu, który będzie wysyłał zdarzenia do Google Analytics.

Krok 3. Tworzymy Tag

W pierwszej kolejności musimy stworzyć nowy tag. W głównym menu Google Tag Managera widocznym po lewej stronie klikamy w Tagi, a następnie przycisk Nowy. Zaczynamy od nadania nazwy, w moim przypadku tag–ga–klikniecie–link-wychodzacy, następnie klikamy ikonę w sekcji Konfiguracji tagu i wybieramy Google Analytics – Universal Analytics.

Wybieranie typu tagu
Wybieranie typu tagu

Ustawmy konfigurację tagu zgodnie z poniższym obrazkiem. Typ śledzenia ustawmy na Zdarzenie, w polu Kategoria możemy wpisać dowolny ciąg znaków, ważne, żeby taki sam ciąg znaków wpisać w konfiguracji celu w Google Analytics (ale do tego przejdziemy za chwilę). Należy pamiętać, aby w polu Działanie była wartość {{ Click URL }} – jest to odwołanie do zmiennej, którą włączyliśmy na wcześniejszym etapie, ta zmienna będzie pokazywać, na jaki adres URL przekierowuje kliknięty link. W polu Ustawienia Google Analytics musisz oczywiście odwołać się do zmiennej swojej witryny. Na koniec podczepiamy w polu Reguły wcześniej utworzoną regułę i zapisujemy tag.

Konfiguracja tagu

WSKAZÓWKA. Zmienną można łatwo wybrać z listy zmiennych, która pojawia się po kliknięciu w ikonę klocka przypisaną do danego pola.

Wybór z listy zmiennych

Krok 4. Sprawdzamy poprawność konfiguracji

Większość pracy za nami, sprawdźmy, czy nasza konfiguracja menadżera jest poprawna i czy Google Analytics odbiera przesyłane informacje. Upewnijmy się, że wprowadzone zmiany w tag managerze zostały opublikowane, bez tego nie będziemy mogli zweryfikować czy Google Analytics odbiera zdarzenia. Dla przypomnienia, do publikacji służy przycisk Prześlij widoczny na głównym ekranie obszaru roboczego tag managera.

Funkcja prześlij
Funkcja prześlij

Przechodzimy do konta Google Analytics gdzie z bocznego menu wybieramy Czas rzeczywisty, a następnie opcję Zdarzenia.

Zdarzenia w czasie rzeczywistym
Zdarzenia w czasie rzeczywistym

Teraz wystarczy, że na naszej witrynie klikniemy dowolny link wychodzący, a po kilku sekundach widok w Google Analytics zapełni się danymi, tak jak na poniższym obrazku:

Zdarzenia w czasie rzeczywistym
Zdarzenia w czasie rzeczywistym

Kolumna Akcja zdarzenia wyświetla, na jaki adres prowadzi kliknięty link, to oznacza, że zdarzenia są poprawnie odbierane przez Google Analytics, przejdźmy zatem do konfiguracji celu.

5. Konfigurujemy cel w Google Analytics

Tworzymy nowy cel wybierając z bocznego menu kolejno Administracja > Cele i dodajemy cel.

W pierwszym etapie konfiguracji celu zaznaczamy pole Niestandardowy, a w drugim etapie, czyli Opisie celu nazywamy nasz cel i zaznaczamy pole Zdarzenie. W szczegółach celu trzeba wpisać taki sam ciąg znaków, jaki wpisaliśmy w ustawieniach tagu Google Tag Managera, u mnie to był wyraz: „klikniecie”.

Konfiguracja celu
Konfiguracja celu

Jeśli cel został zapisany, to od teraz Google Analytics będzie śledził wszystkie kliknięcia w linki wychodzące z naszej witryny.

Łatwo podejrzeć na jednym z głównych widoków Google Analytics ile było w danym okresie kliknięć wychodzących i gdzie kierowały, wystarczy wybrać nasz cel oraz ustawić Wymiar dodatkowy na Akcja zdarzenia – tak jak na obrazku poniżej:

Statystyki linków wychodzących
Statystyki kliknięć linków wychodzących

To wszystko. Jeśli prawidłowo wykonałeś powyższą instrukcję – bez problemu będziesz mógł śledzić i analizować kliknięcia w linki wychodzące. Wiedza o tym, pomoże Ci lepiej zrozumieć zachowanie twoich użytkowników. Natomiast, jeżeli nie masz czasu, lub wiedzy jak się za to zabrać – daj nam znać! Skonfigurujemy analitykę na twojej stronie oraz wytłumaczymy jak analizować pozyskane dane.


Źródło

  • https://www.analyticsmania.com/post/track-outbound-links-with-google-tag-manager/
Paweł Bareja
Paweł Bareja

Web Developer

Paweł to prawdziwy człowiek renesansu, o ile tak możemy nazwać osobę, która potrafi efektywnie prowadzić kampanię PPC, wdrażać analitykę internetową, od zera budować strony internetowe i to wszystko jednocześnie bez gubienia wątków. Jego ulubioną biblioteką JavaScript’ową jest React. Fan południowo-wschodniej kuchni azjatyckiej i jazdy rowerem.

Udostępnij w mediach społecznościowych:facebooklinkedintwitter
Wpis przeczytano już --- razy, dziękujemy!

Najnowsze wpisy

Potrzebujesz wsparcia?

Skontaktuj się z nami

autorPaweł BarejasygnetWięcej informacji
wave