Jak mierzyć głębokość scrollowania strony, dzięki Google Tag Manager i Google Analytics?

Mierzenie głębokości scrollowania strony to istotny element w śledzeniu zaangażowania jej użytkowników. Dzięki mierzeniu tego wskaźnika łatwiej ocenisz, m.in. czy potencjalni Klienci znajdują interesujące treści w witrynie. Jak zatem mierzyć głębokość scrollowania strony?

Scroll Depth Trigger – co to?

Aby móc samodzielnie mierzyć głębokość scrollowania strony przez użytkowników, przede wszystkim musisz zintegrować ją z Google Analytics i Google Tag Managerem. Jak tego dokonać, dowiesz się na stronie Support’u Google’a.

Instrukcja integracji: 1. Google Tag Manager  2. Google Analytics

Google Tag Manager ułatwia implementowanie na stronach internetowych tagów, czyli określonych fragmentów kodu, które aktywują się dopiero po spełnieniu określonych w menadżerze warunków.

Jednym z takich zestawów warunków jest Scroll Depth Trigger umożliwiający mierzenie głębokości scrollowania strony w Google Analytics. To właśnie dzięki jego implementacji będziemy mogli śledzić jak głęboko użytkownicy przewijają naszą witrynę.  

Jak skonfigurować Scroll Depth Trigger?

Aby rozpocząć ustawienie tego wyzwalacza przejdź do:
Triggers > New >User Engagement > Scroll Depth

Scroll Depth

Kiedy już dodasz  nowy trigger, musisz go odpowiednio skonfigurować.  W konfiguratorze dostępne są następujące opcje:

  • Vertical Scroll Depths – mierzenie głębokości przewijania pionowego.
  • Horizontal Scroll Depths – mierzenie głębokości przewijania poziomego.
  • Scroll Depth

Niezależnie, który rodzaj scrollowania wybierzesz – poziome czy pionowe  – możesz śledzić je na podstawie procentu przewijania lub ilości przewijanych pixeli.  Np.: Jeśli w rubrykę percentage wpiszesz wartości: 25,50,75 – dane do Google Analyticsa będą zaciągane po zescrollowaniu 25, 50 i 75% strony.

triger procent

Google Tag Manager pozwala Ci także zdecydować, czy trigger ma uruchamiać się na całej stronie, czy tylko na jej wybranych podstronach. Jeśli zdecydujesz się na tą drugą opcję, musisz wskazać konfiguratorowi triggera wybrany zakres stron.

Trigger Pages

Jak zbudowany jest Scroll Depth Trigger?

Najlepiej zobaczysz to w trybie podglądu.  W innym oknie włącz stronę internetową, na której podpiąłeś taga z triggerem i zescrolluj ją. Po osiągnięciu progu przewijania, który ustawiłeś w Sroll Depth Trigger, w podglądzie wyświetli się obiekt DataLayer. W przypadku ustawienia progu 25%, Data Layer będzie wyglądać tak:

Scroll Depth Trigger

event: 'gtm.scrollDepth’ – jest to nazwa zdarzenia, które jest automatycznie przesyłane do dataLayer. To wydarzenie z kolei aktywuje wyzwalacz głębokości przewijania.
gtm.scrollThreshold: 25 – jest to wartość progu, który został przekroczony. Na przykład, kiedy zescrollowałeś do 25% strony, zobaczysz tutaj wartość 25.
gtm.scrollUnits: 'percent’ – pokazuje 'procent’ lub 'piksele’, w zależności od wybranej jednostki dla triggera.
gtm.scrollDirection: „vertical” – pokazuje „vertical” lub „horizontal”,w zależności od tego co śledzisz.

Tag Google Analytics

Scroll Depth Trigger jest wyzwalaczem, a więc decyduje o tym czy tag, do którego jest podpięty zostanie aktywowany na stronie. Jeżeli chcesz śledzić głębokość scrollowania strony w Google Analytics musisz najpierw skonfigurować tag Universal Analytics i podpiąć go naszego triggera. Konfiguracja Universal Analytics powinna wyglądać następująco:

Przewijanie strony

Jak upewnić się, że na danej stronie tag nie zostanie odpalony?

Jeśli chcemy mieć pewność, że tag nie odpali się na danej stronie wystarczy ustawić na niej trigger z progiem przewijania 101%. Zescrollowanie strony w 101% nie jest przecież możliwe, a więc w tej sytuacji Scroll Depth Trigger zostanie skutecznie dezaktywowany.

10% procent scroll

Jak wyłączyć tag na “krótkich” stronach?

Istotnym problem związanym z działaniem Scroll Depth Trigger jest to, że nie bada on długości strony. Gdy strona jest krótka, prawdopodobne jest, że tag odpali się nawet gdy strona nie zostanie zescrollowana. Wyzwalacz zostanie automatycznie uruchomiony podczas ładowania strony, gdyż uzna, że zostały przekroczone wszystkie ustawione w nim progi procentowe.

Istnieje jednak sposób, który da nam pewność,  że tag nie zostanie odpalony na “krótkich stronach”. Możemy zapobiec uruchamianiu triggera głębokości przewijania na stronach, których stosunek wysokości okna przeglądarki do wysokości strony jest zbyt wysoki.

Na przykład, jeśli widoczna część strony ma 400 pikseli wysokości, a wysokość całej strony również wynosi 400 pikseli, to znaczy, że użytkownik nie musi jej przewijać, aby zobaczyć całą treść. W tej sytuacji, cała strona będzie widoczna w oknie przeglądarki, a wszelkie pionowe progi zdefiniowane w wyzwalaczu głębokości przewijania będą automatycznie uruchamiane.

Jeśli więc chcesz, aby trigger uruchamiany był tylko wtedy, gdy użytkownik przewinie stronę do 25%, 50%, 75% i 100%, musisz upewnić się, że stosunek między widoczną wysokością widoku a wysokością strony jest mniejszy niż 0,25. Oznacza to, że mniej niż 25% strony jest widoczne w oknie przeglądarki.

Aby to zrobić, należy dodać własny kod Java Script:

Javascript: krótka strona scrollowanie

Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, jest edycja zmiennej verticalScrollDepths w celu odzwierciedlenia listy progów, które chcesz śledzić, jeśli strona przejdzie kontrolę proporcji.

Następnie musisz zmodyfikować parametr maximumRatio, aby odzwierciedlić maksymalny współczynnik (od 0 do 1) wysokości widocznego okna w stosunku do wysokości rzeczywistej strony. Wartość 0,25 oznacza, że ​​co najwyżej 25% strony może być widoczne w oknie roboczym po załadowaniu strony.

Na koniec edytuj zmienną fallbackDepths, aby uzyskać „domyślną” wartość dla przypadków, gdy przekroczony zostanie maksymalny współczynnik. Jeśli nie chcesz, aby działał w ogóle, gdy maksymalny współczynnik jest przekroczony, użyj wartości 101, ponieważ nigdy nie można śledzić głębokości 101%.

Następnie dodaj to pole „Vertical Scroll Depths” i powinieneś wszystko ustawić.

Teraz wyzwalacz będzie uruchamiany tylko w przypadkach, gdy strona jest wystarczająco długa. 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o Scroll Depth Trigger, napisz do nas! Chętnie odpowiemy na Twoje pytania. 

Piotr Effler
Piotr Effler

Content Marketing Specialist

Piotr potrafi zdobyć informację praktycznie na każdy temat i z każdej dzienny życia. To pozwala mu tworzyć angażujące treści, które chce się czytać i nimi dzielić. Swoją wiedzą i doświadczeniem wspiera działania w Social Mediach. Uwielbia podróżować po świecie, był już m.in. na Islandii i w Peru.

Udostępnij w mediach społecznościowych:facebooklinkedintwitter
Wpis przeczytano już --- razy, dziękujemy!

Najnowsze wpisy

Potrzebujesz wsparcia?

Skontaktuj się z nami

autorPrzemysław TrzeplasygnetWięcej informacji
wave