Blog

- blog o efektywnej sprzedaży w internecie

Rodzaje tekstów SEO. Jaki mają wpływ na pozycjonowanie?

rodzaje tekstów SEO i ich wpływ na pozycjonowanie

 

SEO opiera się w dużej mierze na tworzeniu i optymalizacji tekstów. Można powiedzieć, że wszystkie treści znajdujące się w sieci mają pośredni lub bezpośredni wpływ na pozycjonowanie poszczególnych stron internetowych. Każdy z nich spełnia jednak trochę inną funkcję. Poznaj podstawowe rodzaje tekstów SEO. Dowiedz się, czym charakteryzują się poszczególne teksty SEO, jakie jest ich przeznaczenie, a także gdzie je publikować.

Do czego służą teksty pisane pod SEO?

Teksty pisane pod SEO są tworzone do realizacji różnych celów.  Generalnie, służą zwiększeniu ruchu na stronie i jej widoczności w wyszukiwarce Google.

Rodzaje tekstów SEO. Jakie teksty tworzą SEO-copywriterzy?

Podstawowe teksty SEO to:

  • precle,
  • teksty zapleczowe,
  • artykuły blogowe,
  • opisy do katalogów (NAP),
  • teksty sponsorowane,
  • FAQ.

faq-w-wynikach-wyszukiwania.png

Podział tekstów SEO względem ich wpływu na pozycjonowanie

Precle – Czym są? Czy tworzyć tzw. teksty presell pages?

Jeśli zastanawiasz czym są precle, to już spieszymy z odpowiedzią. Precle (inaczej: teksty na presell pages) to teksty tworzone tylko i wyłącznie w celu wsparcia pozycjonowania strony internetowej. Nie są długie i nie posiadają żadnej wartości merytorycznej. Zawierają link do Twojej strony internetowej. Ich publikowanie wchodzi w zakres tzw. black-hat SEO, czyli zestaw niedozwolonych przez Google praktyk. Precle przeważnie składają się z 1000 zzs (znaków ze spacjami) do 2000 zzs. Miejscem ich publikacji są tzw. presell pages, czyli strony, na których jest duża ilość podobnych tekstów. Celem tych stron jest pozycjonowanie stron na konkretne słowa kluczowe. Typowy tekst na presell page zawiera:

  • tytuł,
  • zasadniczą treść,
  • słowa lub frazy kluczowe, które będą podlinkowane.

Teksty zapleczowe – Czym są? Jak pisać tzw. teksty pod zapleczówki?

Udzielając odpowiedzi na pytanie, czym są teksty zapleczowe, trzeba podkreślić, że pod względem jakości i zawartej w nich merytoryki zdecydowanie przewyższają precle, ale nie dorównują tekstom blogowym. Ich głównym celem jest pozycjonowanie strony na daną frazę kluczową. Nie są jednak umieszczane bezpośrednio na danej stronie, a na tzw. zapleczówkach. Głównym zadaniem takich zapleczówek jest pozycjonowanie danej strony internetowej na różne słowa kluczowe. Tworzenie zaplecz jest także interpretowane przez Google jako negatywna praktyka. Jednak w dobie dużej konkurencji  w sieci, tworzenie zaplecz jest praktykowane, aby  zdobywać wyższe pozycje w wyszukiwarce.

Teksty zapleczowe. Jaki wpływ mają na pozycjonowanie?

Pozycja strony internetowej w Google to wynik algorytmu wyszukiwarki, który uwzględnia kilkaset najróżniejszych czynników. Jednym z najważniejszych, choć coraz mocniej deprecjonowanym czynnikiem, jest ilość linków przychodzących (backlinks). Są to te linki, które prowadzą do Twojej strony internetowej z innych stron WWW w sieci. Dla wujka Google’a ważniejsza jest ich jakość, niż ilość. Właśnie dlatego, teksty zapleczowe mogą mieć pozytywny wpływ na pozycjonowanie. Jeśli tworzysz teksty pod SEO i umieszczasz je na zapleczach, pamiętaj o tym, aby tworzone przez Ciebie treści były jak najlepszej jakości.

Dlaczego linki przychodzące są tak ważne dla Google?

Duża liczba odniesień (linków przychodzących) do Twojej witryny z innych stron, to dla Google wyraźny sygnał, że treść na Twojej stronie jest bardzo wartościowa.

Artykuły blogowe. Zainteresuj odbiorcę i dostarcz mu wiedzę!

Prowadzenie bloga przynosi szereg korzyści pod względem pozycjonowania stron internetowych. Rozwijany poza domeną Twojej strony WWW, pełni funkcje zaplecza. Jeśli jest elementem Twojej witryny, możesz wykorzystać go do poszerzenia zakresu słów kluczowych, na które wyświetla się ona w wyszukiwarce Google. Pamiętaj jednak, że teksty na bloga muszą być przede wszystkim interesujące, a także powinny rozwiązywać konkretne problemy Twoich odbiorców albo wyposażać ich w niezbędną wiedzę do zrozumienia działania Twoich usług lub produktów.

Dlaczego warto prowadzić bloga?

  • generuje nowe odwiedziny na stronie,
  • daje możliwość pozyskiwania nowych klientów,
  • poszerza społeczność śledzącą Twoją markę,
  • zwiększa widoczność Twojej strony.

Gotowy do napisania swojego pierwszego tekstu SEO?

Zasady pisania tekstów pod SEO. Czego nie należy robić tworząc artykuły na bloga i teksty zapleczowe?

Przy tworzeniu zaplecz i blogów należy pamiętać o przestrzeganiu kilku zasad pisania tekstów pod SEO. Są rzeczy, których tworząc teksty robić nie wolno. W pierwszej kolejności, należy pamiętać, aby nie podlinkowywać za każdym razem tej samej frazy kluczowej. Taki zabieg zostanie szybko wychwycony przez Google i odebrany jako działanie z zakresu black-hat SEO. Może to skutkować nawet obniżeniem pozycji Twojej strony internetowej w Google. Aby uniknąć takich sytuacji, powierz tworzenie zaplecz profesjonalnej agencji digital marketingowej. Kolejną rzeczą, której nie wolno robić, tworząc teksty zapleczowe, jest tzw. keyword stuffing. To działanie polegające na upychaniu w nich słów kluczowych. Idealnym przykładem takiego działania jest ten akapit – widzicie jak się poświęcamy? 🙂 Tym, czego jeszcze nie należy robić tworząc teksty zapleczowe jest kopiowanie treści z innych artykułów. Google premiuje jedynie unikalne teksty, obniżając duplikatom pozycje w wynikach wyszukiwania.

Opisy do katalogów. Co powinny zawierać tzw. NAP-y?

Kolejnym rodzajem tekstów SEO są opisy do stron internetowych, tzw. NAP-y (Name, Address, Phone Number). Standardowy NAP składa się z podstawowych danych o firmie, a także zawiera link do strony, którą ma pozycjonować.

Podstawowe elementy NAP’u to:

  • adres strony WWW
  • adres siedziby,
  • e-mail,
  • numer telefonu,
  • NIP, 
  • nazwę i opis firmy.  

Teksty sponsorowane. Wzbudź zainteresowanie i ściągnij ruch na stronę.

Jak już wspomnieliśmy, Google wspiera treści wartościowe dla użytkowników. Takim tekstem może być również artykuł sponsorowany. Nie może on stanowić jedynie nachalnej reklamy produktów czy usług. Po jego przeczytaniu, odbiorca powinien czuć, że jest choć odrobinę „mądrzejszy” i że to o czym przeczytał, jest mu naprawdę przydatne.

FAQ. Dlaczego warto zamieścić na stronie najczęściej zadawane pytania?

W obrębie witryny warto zamieścić podstronę z najczęściej zadawanymi pytaniami – inaczej Frequently Asked Question lub FAQ. Dlaczego to takie ważne? Zapytania Twoich Klientów wpisywane w wyszukiwarkę Google, często mają formę konkretnych pytań. Możesz użyć je właśnie na podstronie FAQ. Pomoże Ci to ściągnąć na Twoją stronę potencjalnych Klientów, którzy szukają w sieci rozwiązań swoich problemów.

Dobrze zakodowany FAQ zwiększy atrakcyjność wyniku wyszukiwania

faq-w-wynikach-wyszukiwania.png
Wygląd dobrze zakodowanego FAQ w wynikach wyszukiwania (SERP)

Co zawiera tekst zoptymalizowany pod SEO? Najważniejsze elementy:

Jakie elementy powinny zawierać teksty SEO:

  • nagłówki h1, h2 i h3
  • słowa kluczowe w treści
  • zdjęcia z uzupełnionymi tekstami alternatywnymi (ALT)
  • unikalną treść
  • punktowanie i numerację
  •  wartość dla czytającego
  • mądre linkowanie

Mamy nadzieję, że nasz tekst nieco przybliżył Ci czym charakteryzują się poszczególne rodzaje tekstów SEO. Polecamy Ci także artykuł o tym jak sprawić, aby Twój content był interesujący dla odbiorców

Najnowsze wpisy

wave
google opinie

Na podstawie 45 opinii