Web.dev i Google Lighthouse – Google udostępnia narzędzie do audytu WWW

Niedawno Google uruchomił nowe miejsce w sieci do nauki dla deweloperów stron internetowych – web.dev. Portal udostępnia narzędzie Google Lighthouse, które wykona podstawową analizę Twojej strony internetowej, a także podpowie Ci, co oraz w jaki sposób możesz poprawić.

Dlaczego Google stworzył Web.dev i Google Lighthouse?

Ideą nowego narzędzia Google (https://web.dev/) jest poprawa jakości stron internetowych w sieci, a co za tym idzie poprawa jakości doświadczenia użytkowników (UX – User Experience) w skali globalnej. Google wierzy, że edukacja web deweloperów to jedyna droga do tego, aby sieć stawała się coraz bardziej przyjaznym miejscem dla jej użytkowników.

Konkretne wskazówki zawarte w samouczku dla web deweloperów

Na web.dev znajdziesz samouczek dla twórców stron, który podzielony jest na sześć podstawowych zagadnień:

  1. czas ładowania strony,
  2. responsywność i dostosowanie do różnej jakości połączeń,
  3. bezpieczeństwo,
  4. SEO,
  5. aplikacje,
  6. dostępność.
Samouczek dla developerów

Budowa samouczka pokazuje, co według Google aktualnie decyduje o sukcesie strony internetowej lub aplikacji. Jeśli z wniosków tych mielibyśmy stworzyć podstawowe przykazania dla deweloperów, brzmiałyby one tak:

  • Docieraj do użytkowników, dając im możliwość łatwego wyszukania Twojej strony.
  • Zatrzymaj użytkowników, usuwając błędy z Twojej strony i sprawiając, że będzie niezawodna.
  • Angażuj użytkowników, poprzez danie im możliwości wykonywania szybkich i płynnych działań.
  • Przekształć odbiorców w lojalnych użytkowników dając im jak najwięcej.

Podstawowy audyt Twojej strony internetowej

Jak już wiesz, narzędzie dostępne na web.dev – Google Lighthouse (dostępne jest również w formie rozszerzenia do przeglądarki Googe Chrome) daje Ci możliwość przetestowania swojej strony internetowej pod względem jej budowy, szybkości działania, dostępności, wykorzystania dobrych praktyk oraz SEO.

Lighhouse Google Audyt WWW

Wyniki dotyczące poszczególnych obszarów Google Lighthouse pokazuje w skali od 0 do 100 punktów, a także prezentuje wskaźniki czasowe, dotyczące prędkości ładowania strony.

Prędkość ładowania strony

I tak np. First Contentful Paint (FCP) to moment, w którym załadowuje się pierwszy dowolny fragment zawartości danej strony internetowej. Jak widzimy poniżej w prezentowanym przypadku – załadował się on dopiero po 9.1 sekundach.

Grafika pokazująca, który moment ładowania WWW prezentuje wskaźnik First Contentful Paint Kolejne wskaźniki to: First CPU Idle, First Meaningful Paint, Time to Interactive, Speed Index, Estimated Input Latency. Wytłumaczenie ich znaczenia, znajdziesz w samouczku web.dev (link). Następnie, narzędzie wyświetla Ci listę wskazówek, dzięki którym poprawisz szybkość ładowania strony.

Pełna wersja raportu dotyczącego WWW

Wersja przeglądarkowa narzędzia wyświetla skrócony raport dotyczący audytu Twojej strony internetowej. Na samym szczycie tego raportu znajdziesz przycisk, który umożliwi wyświetlenie szczegółówych wyników w fomie PDF.

Lista wskazówek dotycząca strony

Jeszcze bardziej szczegółowo wskaże Ci on sposoby na zoptymalizowanie WWW we wskazanych obszarach.

Pełny raport audytu WWW

Google Lighthouse zastąpi profesjonalny audyt WWW?

Z pewnością nie! Choć Google Lighthouse może być dla Ciebie ciekawym źródłem wiedzy o Twojej witrynie, tak przeprowadzony test z pewnością nie zastapi profesjonalnego audytu strony internetowej wykonywanego przez specjalistów. Korzystając z narzędzia Google otrzymamy ogólne, ustandaryzowane wskazówki dotyczące optymalizacji strony internetowej. Audyt prowadzony przez ekspertów stanowi szczegółową analizę, która przeprowadzana jest, dzięki wykorzystaniu wielu profesjonalnych narzędzi oraz na podstawie obserwacji i wiedzy audytora. Co więcej, analiza strony internetowej wykonywanej przez audytorów zawiera wnioski wyciągnięte na podstawie indywidualnego przypadku.

Pamiętaj, że Google wprowadził niedawno 4 nowe wskaźniki pokazujące pozycję reklam w Google Ads.

Piotr Effler
Piotr Effler

Content Marketing Specialist

Piotr potrafi zdobyć informację praktycznie na każdy temat i z każdej dzienny życia. To pozwala mu tworzyć angażujące treści, które chce się czytać i nimi dzielić. Swoją wiedzą i doświadczeniem wspiera działania w Social Mediach. Uwielbia podróżować po świecie, był już m.in. na Islandii i w Peru.

Udostępnij w mediach społecznościowych:facebooklinkedintwitter
Wpis przeczytano już --- razy, dziękujemy!

Najnowsze wpisy

Potrzebujesz wsparcia?

Skontaktuj się z nami

autorPiotr EfflersygnetWięcej informacji
wave