Google Analytics
Google Analytics (w skrócie GA) to najpopularniejsze narzędzie do analityki webowej. Podwaliny systemu powstały w firmie specjalizującej się analityką i rozwiązaniami analitycznymi o nazwie Urchin Software Corporation, która w roku 2005 została przejęta przez Google Inc. tworząc tym samym Google Analytics.
Dzisiaj Google Analytic to zestaw narzędzi pozwalających na monitorowanie ruchu zarówno na stronach www jak w aplikacjach mobilnych. Dane zbierane przez GA pozwalają na monitorowanie przede wszystkim źródeł pochodzenia ruchu, jego domyślne grupowanie oraz personalizowanie względem potrzeb biznesowych. Swoją popularność zyskał dzięki możliwości śledzenia kampanii marketingowych poprzez parametry “utm_” które są jedną z najpopularniejszych metod opisywania źródeł pochodzenia ruchu na stronie.
Google Analytics to dziś również jedno z najpopularniejszych narzędzi do monitorowania zachowań zakupowych w sklepach onlinowych. GA pozwala na monitorowanie transakcji zakupowych oraz śledzenie ścieżki zakupowej użytkowników dokonujących transakcji.
Dzięki rozbudowanemu interfejsowi można monitorować sprzedaż poszczególnych produktów jak również całych grup produktów oraz wariantów kolorystycznych i wymiarowych i łączyć te dane z informacjami o pochodzeniu użytkownika w kontekście demograficznym plus informacjami o źródle wizyty.
Całość uzupełnia możliwość atrybucji międzykanałowej, dzięki czemu śledzenie zdarzeń takich jak leady, transakcje zamówienia i inne konwersję można analizować w oparciu o predefiniowane i personalizowane modele interakcji, co daje szersze spojrzenie efektywność nie tylko kanałów generujących zdarzenia “last click”.
Niezależnie od tego Google Analytics to element większej układanki narzędzi marketingowych od Google Inc. co ułatwia jego konfigurację oraz synchronizację z rozwiązaniami jak Google Ads (płatne reklam w wyszukiwarce oraz sieci reklamowej “Adsense”), Google Search Console (dane o wynikach organicznych zapytań w wyszukiwarce), Google Tag Manager (manager tagów od google), czy Google Optimize (narzędzie do testowania stron w zakresie “user experience”), co daje prawie nieograniczone możliwości w zakresie prowadzenia marketingu digitalowego i nie tylko.
Z jakich narzędzi korzystamy?